onsdag 31 mars 2010

REDOGÖRELSE

Har fått kommentarer om att det skulle vara dax att ta hem valparna nu då de skulle bli lättare att sälja. Det finns regler som vi uppfödare måste följa och de säger att valp och tik ska vara tillsammans i 8 veckor och jorbruksverkets grundregler när det gäller hundhållning anser jag ska följas. Vi gjorde bedömningen att tiken Solei skulle må bättre av att föda valparna i sin hem miljö om är trygg för henne i stället för att flyttas ner hit till oss som hon inte känner alls. Det här är baksidan av att vilja göra det som är rätt, och det får jag ta. Om det nu skulle vara så att folk tycker att valparna är mindre intressanta för att jag inte tillbringar all min tid med dem som man normalt sett gör så får det stå för de. Jag har daglig kontakt med uppfödaren där tiken bor, blir uppdaterad och rådfrågad och snart så ska de komma hem, någon hit, någon till Särö och förhoppningsvis ska även de 3 hanarna hitta bra hem snart. Jag hoppas att alla förstår att detta arrangemang gjordes enbart utifrån vad som är bäst för tiken under dräktighet och valpning, en okänd miljö för henne hade inte varit bra för valparna. Mina valpköpare är jätte välkomna att följa med och besöka sina valpar, om det sker här eller i Örebro ser inte jag som ett problem. Detta gjorde jag som uppfödare för att jag tänker hellre på hundarna än mina egna intressen, kanske fler borde ta efter...

2 kommentarer:

Pia sa...

Det är ju helt otroligt att folk överhuvudtaget måste bry sig. Vi har en överenskommelse o den ska vi följa till punkt o pricka. Alla som bryr sig får gilla läget. Vi har ju tagit reda på allt från alla håll o vi gör ju som vi ska enligt detta.

Adrienne sa...

Hej!
Det var inte min mening att trampa dig på tårna. Det får jag be om ursäkt för. Allting var i väl mening från min sida.
Det är också ok att skilja tiken från valparna innan de blivit 8 veckor om man har andra hundar som kan finnas till för valparna.
Detta var tydligen ett känsligt ämne men du får ta att folk reagerar för nog är det en märklig uppfödar start.
Glad Påsk Adrienne