onsdag 11 augusti 2010

HELDAG MED HUND

Denna dagen har gått i hundarnas tecken helt - härligt- och hållet. Det började som vanligt med morgonrutiner och sedan stack jag och Zeke ut till Öppinge för att träna lite vilt med Hanna och Bacci. Då jag inte är speciellt duktig på vad fåglarna heter så säger jag att det var 4 svarta, 2 kaniner och 1 stor vit som såg ut som en variant av and.

Bacci fick göra först och det gick bra tycker jag, det är inte så lätt för mig ännu då jag ju faktiskt inte kan så mycket om jakt och hur man tränar. Sedan var det dax för Zekes tur. Då Bacci var lite sur på den stora så kallade "anden" så valde vi att inte lägga den i Zekes sök. 6 vilt blev det utlagt till han och Hanna skulle stå ute i söket för att kolla så han inte tramsade eller hängde över viltet. Kopplade loss han och satte han jämte mig - och tro mot min förvåning, han satt kvar - och gav sök signal. Han jobbade på kanonbra och utav 6 vilt så kom 6 in - mycket stolt matte- med bra avlämningar för att vara nybörjare. Har hört att man inte ska bråka om avlämningarna när man tränar sök utan det är "sökandet" man är ute efter och det är så när man inte kan, då får man lyssna på andra. ;-) Efter Bacci hade kört en gång till så var det Zekes tur att hämta lite vilt igen och han var hjälte tycker jag. Helt slut efter söket så kämpande han på och jag tror verkligen att vi ska kunna få till det här.

Hem och vila en timme och sedan bar det av till klubben. Martin och Ellie skulle på valpkurs och jag och Maya skulle ha genrep inför lördagens tävlingar och de fick ju Zeke så klart också följa med. Tog ut Zeke först - vill tagga upp Maya lite - mest för att träna han på att inte springa fram till alla andra och jag måste säga att igen så imponerade min "lilla" kille på mig. Visst han går inte med mig hela tiden och testar gärna men det räcker man grymtar till lite så kommer han snabbt tillbaka.

GenomkörarenMaya gick kanon men det gör det ju alltid när vi tränar och tyvärr hjälper ju inte det om det inte fungerar på tävling. Jag hoppas och ber att vi ska kunna få till det på lördag hade varit sååå kul!

Nu är både hundar och tvåbenta helt slut så nu blir det natten för oss...

Zeke när han fick hämta vilt första gången...

Inga kommentarer: