tisdag 3 september 2013

VINNA v.s MATTE 8-3

Ikväll så har vi varit iväg på samträning igen jag och Vinna, första gången för i år. För vår del så blev det bara skitträning idag :-D Het som en fritös var hon idag varav jag bestämde mig ganska omgående för att det skulle bli TRÅKTRÄNING för vår del.

Jo men visst läste ni rätt!

Vi började med stationen där andra hundar fick markeringar. Vinna fick ta en markering där det blev mycket spring och lite verkstad vilket resulterade i ett mycket ineffektivt markerings arbete, råttan var dock lycklig som fick springa av sig 1-0 till Vinna. Sedan stod vi och väntade länge, länge medans de andra jobbade i hopp om att hon skulle lugna ner sig lite men icke och hon testade sin matte till max 2-0 till Vinna. Det var här jag fattade beslutet att det blir Tråkträning och inte så mycket mer apporterande än så för lilla råttan idag. Vi fick en markering med skott som hon fick markera och sedan vände vi bara om och promenerade fot därifrån. Lite snopet för henne men jag var nöjd med att jag lyckades få runt henne och kunde bryta och gå vidare 2-1 till Vinna.

Långt fotgående i skogen på väg ner till vattnet där jag faktiskt tyckte att jag plockade en poäng på henne då hon var tvungen att landa lite 2-2 :-D

Väl framme vid vattnet skulle vi göra en transport ner till vattnet och här kämpade vi båda om vem som hade rätt. Jag måste nog säg att just i denna ronden blev det nog oavgjort eftersom att hon var tvungen att vänta på mig men det var allt annat än ett snyggt fotgående :-/

Skott och markering kom på vattnet, lilla råttan markerade och vi vände om och gick fot tillbaka upp på vägen 3-2 till matte...

Det var väl ungefär här Vinna bestämde sig för att avgöra matchen! Ett fotgående till skulle vi göra ner till vattnet. Katastrof då gasen var i botten och här kan jag inte ens försöka att få det till att jag var i närheten av lika så 3-3. Skott och markering kom och vi vände om och gick upp mot vägen igen, kom nästan ända fram då hon bestämde sig för att NU ÄR DET JAG 4-3 till Vinna. Jag röt till på henne innan hon han i vattnet men hon lyssnade absolut inte 5-3 till Vinna, och innan vi fått stopp på henne så var hon ute i vattnet 6-3 till Vinna. En annan äldre snabb hund skickades i vattnet i hopp om att den skulle vara snabbare men hon är sjukt snabb även i vattnet 7-3 till Vinna. Nöjd och belåten så kom hon och lämnade av den och skakade sig och avslutade matchen med 8-3 genom att ge ifrån sig ett pip - visserligen ett och mycket tyst MEN - under nästa hunds arbete i vattnet.

Efter detta tog vi det väldigt lugnt och strosade mest runt med koppel på. Hon fick se lite andra hundar jobba men inte mycket mer en så. Då hon hade skött sig ett bra tag så fick hon gå på en dirigering som jag lagt ut tidigare. Det fixade hon ju givetvis strålande och då avbröt vi med lite samkväm innan vi i lugn och ro körde hem.

Inga kommentarer: