fredag 6 november 2015

WOW, VILKEN DAG!!!

Idag så har jag och Knalla verkligen haft den bästa dagen på mycket länge, Tack igen till Joe för att du bjöd med oss! Vad har vi gjort då?!? Jo vi har varit på jakt, en mycket trevlig sådan där det sköts både änder men i största del fasaner.
 
 
Det hela kunde börjat bättre då det blev lite miss i kommuniceringen mellan mig och Joe samt att det var inte helt enkelt att hitta. Men efter lite strul fram och tillbaka så kom vi väl på plats och blev väl omhändertagna av många trevliga människor.
Första såten var det bara änder på och vi kan säg att det sköts en hel del, själv var jag alldeles för osäker - läs feg - för att våga skicka Knalla så vi stod bara och tittade på, vilket hon gjorde mycket fint. Passade på att träna lite fotgående när möjligheten gavs med så mycket störning. Efter den såten så slöt Joe upp och det kändes gött att ha någon mer erfaren med sig. Dock var jag fortfarande alldeles för mesig och vågade inte skicka Knalla på andra såten heller och här började hon bli lite på G.
 
 
Tredje såten hamnade vi lite inne i skogen vilket jag tyckte var väldigt skönt då det inte "rasade" ner fåglar där. Knalla skötte sig fint och jag började att bli lite lugnare. Det sköts inte direkt några fasaner precis som man kunde direkt apportera men när jakten var avblåst så fick Knalla gå ut på ett eftersök inne i skogen. Blev otroligt stolt över henne som hon jobbade på och framför allt att varje gång jag blåste inkallningssignal så kom hon på direkten, mattes fina Knalla!
 
 
På de sista såterna fick vi verkligen bekänna färg och jag valde efter ett tag att ha Knalla okopplad. Är lite besviken på mig själv att jag inte valde att göra så från början då allt blev mycket enklare och både jag och Knalla skötte oss så mycket bättre när kopplet kom av. Nu fick hon dessutom börja apportera vilket var nyttigt för oss båda. Hon plockade allt vilt skammat som dött, levererade rakt hem i hand och var faktiskt en fröjd att ha med sig. Ja visst fanns det några skönhetsfläckar men då det var första gången för henne och tredje gången för mig så är jag ändå nöjd, med lite mer rutin från oss båda så tror jag det här kommer bli riktigt bra.
 

 
Det gäller att vara uppmärksam när jakten börjar...

Inga kommentarer: