måndag 7 mars 2016

FRÅN LITEN RÅTTA - TILL STOR SÄL PÅ 6 VECKOR...

Jag hoppas verkligen inte hon spricker :-O Börjar bli lite orolig för lilla råttan som inte alls är så liten längre då hon bara under senaste veckan svällt upp något enormt. Det som jag är ganska övertygad om nu är att det är inte "bara 5" som sas på ultraljudet, det känns som det är tekniskt omöjligt. Hur många det är har jag ingen aning om men vi kommer att boka tid för röntgen då jag känner att vi måste ha ett lite bättre hum om vart det här barkar hän.
 
Hon har det redan rätt så jobbigt och kan inte ta sig in i bilen själv utan behöver lite assistans och det är hela 3 veckor kvar. De sista tre veckorna är ju också de där tikarna ökar som mest i vikt då valparna börjar växa till sig. Hon kommer ju att bli stor som ett hus om detta fortsätter :-/
 
Vi har full koll på henne och märker jag att hon inte mår bra så kommer jag ta henne till veterinären lite tidigare för att kolla upp henne. Hon är lite trött och känns lite tung i andningen MEN det är ju inte heller så konstigt när det trycker på överallt, lilla snuttan. Håll tummarna för oss att allt går vägen och att lilla råttan "numera sälen" får må bra även resten av tiden.
 
Har gjort lite jämförelse bilder idag från vecka 1 och till nu som ni hittar lite längre ner. Det är svårt när man tar bilder att få till det hur stor hon egentligen är, men jag tycker ändå man kan få en hyfsad förståelse för hur stor hon blivit på denna tid :-)
 
 
Vecka 6 dygn 42 efter parning:
 
VIKT : 26,6 kg - Ökning +3 kg - Total ökning + 6,5 kg
MÅTT : 72,5 cm - Ökning + 12,5 cm - Total ökning + 24,5 cm
 
Tidigare kullar vid samma tid: 
KULL 2: Vikt - 24,1 kg, Mått - 62 cm / 6 Valpar
KULL 1: Vikt - 25,6 kg, Mått - 65 cm / 9 Valpar

MIDJAN ÄR SÅ GOTT SOM HELT VÄCK...
 
INGEN UPPDRAGEN SNÄRT KROPP LÄNGRE ;-)
 
RIKTIGT BRED ÖVER RYGGEN...

Inga kommentarer: