söndag 4 december 2016

FANTASTISK DAG - FANTASTISK HUND!

Vissa dagar är helt klart bättre än andra - Idag är en sådan dag! Det här kommer att bli ett riktigt skryt inlägg MEN just idag så tänker jag faktiskt göra det. Idag har vi varit och apporterat änder igen och sist vi var på detta stället så hade vi lite tufft med igångarna i vattnet, eller egentligen inte igångarna utan snarare uppgångarna och jag visste därför inte riktigt hur det skulle bli idag.

Dagen började med en liten bilfärd och vi skulle apportera på ett nytt ställe. Här var det två dammar som skulle tas och man stod ute på fält. Kändes skönt att kunna få en bra start på dagen och lilla Jaga jobbade på bra. Första såten var en ganska lugn sådan och vi fick en riktig mjukstart, härligt att börja dagen så. 2 apporter på första såten och 4 på andra, där den ena var en dirigering som jag är så himla nöjd med - Rakt ut, Rakt på! På eftersöket där jobbade hon på jättefint och plockade in fyra till, duktiga lilla Jaga. Efter detta var det dags att åka tillbaka och det var nu vi skulle apportera ut med ån.

Vid första såten utmed ån valde jag att ställa mig så att vi hade en bra igång och uppgång och det fanns idag inga som helst tveksamheter att gå i vattnet, både på skammat och dött. Kändes skönt att hon släppt det sedan sist och det känns verkligen med Jaga som att om hon bara får erfarenheter så löser hon det.

Andra såten utmed ån var ju den som vi förra gången fick lite strul på och då det gick in skyttar mot skogen en bit från ån så valde jag att ställa mig där. Jaga hade hämtat ganska så många på den tidigare och det kändes som en bra plan att avsluta med en lite lugnare såt. 

Det brukar inte komma så många uppe vid skogen så det passade bra. 
Efter en stund så började de lyfta och jag insåg ganska så snabbt att det här skulle bli tufft. Jag hade råkat hamna ensam där med 5 skyttar, 5 skyttar som dessutom träffade. Jag for omkring i skogen och levererade hela tiden änder till mig och efter ett tag så lyckades jag få kontakt med en annan apportör så att vi fick hjälp. Tror nog hon då redan apporterat in ett 30 tal änder och vi avslutade den såten med ett resultat hos oss på 5 änder mer in än vad skyttarna rapporterat in så jag är så otroligt glad och stolt över min lilla hund. Vilken krigare hon är och som hon slet - härligt var det att få beröm från skyttarna över vilket fint jobb hon gjort, det värmer.
Dagens bästa apport är helt klart när hon förföljer en "runner" inifrån skogen ut över en traktorväg och ner i sly och gräs för att sedan kasta sig ut i ån efter den. Tyvärr så dyker den hela tiden och det kändes väldigt trist faktiskt att hon inte fick utdelning för et fina jobbet MEN jag fick se hur bra koll hon har och hur hon använder näsan och  följer upp, mattes hjärta!




Inga kommentarer: