söndag 31 augusti 2014

UNDERBARA DANMARK!

Då är vi hemma efter ännu en fantastiskt trevlig helg i vårt grannland Danmark. Det är alltid lika trevligt att komma dit och man blir så glad av alla härliga människor man träffar. Helgens agenda bestod utav WT på lördagen och debut i Öppenklass på B-prov på söndagen. För första gången så har vi fått prova på att resa förtält i regn och det fungerar uppenbarligen det också även om jag föredrar solsken och uppehåll.

Väl framme fick vi erbjudande om att vara med på valpträning med Knalla vilket var kul, hon skötte sig faktiskt super såååå stolt över henne. Efter att valpträningen var slut var det bara att bege sig till campingen för god middag, kul här att få träffa lite kända svenska ansikten med i form av domarna :-D En trevlig kväll avslutades i hyfsad tid då det började tidigt på lördagen.

Lördagens WT började katastrof för mig och råttan då det var på tok för mycket spring i benen och de 2 första posterna vill jag bara kasta i en sopsäck, tyvärr går ju inte det :-O

RUTA 1:
Enkelmarkering på mycket lättsprungen terräng på drygt 25 meter.
Råttan spikar den men är mycket och då menar jag mycket slarvig vid hemleverans vilket kostar oss många poäng. POÄNG 8

RUTA 2:
Enkelmarkering cirka 25 meter ut på en "gräs väg"
Råttan går förbi med drygt samma sträcka och det kostar ännu mer poäng. Detta nedrans springande :-/ POÄNG 5

RUTA 3:
Enkelmarkering på lite längre avstånd över ett terrängskifte.
Nu hade Vinna sprungit av sig och började att bli sig själv. Klockren markering och full pott. POÄNG 20

RUTA 4:
Ett riktat sök 40 meter ut, där motiveringen var en funktionär som gick förbi och gjorde läten.
Här missuppfattade jag helt uppgiften, inte alltid lätt att förstå danska och trodde det var ett sök. Skickade Vinna som började söka fint :-O Domaren sa jag skulle ta hem henne och dirigera ut henne. När jag väl fattade att det var en dirigering så spikade hon den, vissa saker kan man inte lasta hunden för. POÄNG 14

RUTA 5:
Fotgående på en skogsstig cirka 40-50 meter.
Vinna skötte sig mycket bra och full pott även här. POÄNG 20

RUTA 6:
En markering som landade lite lurigt bakom en död gran som låg på en skogs stig.
Vinna går ut fint men gör som de flesta går lite för långt, jobbar sig tillbaka och löser det. Det var omöjligt för mig att hjälpa henne då så fort hunden kom ut i terrängen så gick de inte att se de längre. POÄNG 17

Poängserien blev alltså 8+5+20+14+20+17 Totalt 84 Poäng och ett "bestått" resultat och hon är nu kvalificerad att start i Öppenklass på WT i Danmark om vi vill :-D

Knalla fick också debuter på Baby WT. Det var 7 valpar med i blandad ålder och 3 poster man skulle göra. En enkelmarkering, en typ av minidirigering och en stadge/kast/apportera övning. Efter lite strul i starten då jag - mitt pucko - fick för mig att rikta upp henne med handen som hon givetvis stack på så fick jag visslat hem henne och vi kunde börja, tur det inte starta och jag få lära mig att det är två olika hundar jag har. Poängen blev 19+20+20 Totalt 59/60. Ska väl tillägga att bedömningen är inte speciellt hård i Baby WT då det mest är för skojs skull, men jag är ändå stolt över lilla loppan. Så här såg det ut.



På söndagen var det dags för debuten och det finns inte så mycket att säga egentligen. Regnet totalt öste ner och inget blev som jag tänkt mig, ett upplägg som jag ändå kände hon skulle fixa men ett dumt beslut av Vinna och några fler av mig gjorde att priset blev 0.
Det började med att det var "sothöns" med på provet vilket var en fågel som varken jag eller Vinna någonsin sätt. Hon spikade markeringen och tog den spontant men på vägen hem så lade hon ner fågeln och jag fick uppmuntra henne att ta den igen. Här var jag helt övertygad om att vi hade 0:at då jag hört att i Danmark så är det kört om något vilt hamnar på marken. Så är INTE fallet däremot är 1:an borta. Efter detta så spikade hon nästa markering och lämnade av fint i hand. Sedan blev det typ en dirigering där jag efter att fått blåsa på henne bestämde mig för att kalla hem henne och bryta eftersom jag ändå redan trodde att vi hade 0:a, stupid me!

Nåja, vi hade i alla fall super trevligt och kommer definitivt åka tillbaka till nästa år :-D

Inga kommentarer: