onsdag 22 april 2015

AVELSINDEX - STATISTIK ELLER BINGOLOTTO?!?

Vet att jag kommer säkert få hårda ögon på mig nu men jag måste ändå bara lätta mitt hjärta lite. Jag kan helt ärligt INTE ALLS förstå upplägget på vårt numera relativt nya avelsindex. Enligt gammal lära och SKK så är det helt okej att avla på A och B-höfter, indexet tänker jag ska väl stärka upp dessa MEN i mitt tycke så är det inte alls så.
 
Jag tänker mig att om B-höfter är okej att avla på och indexet säger att en kombination ska uppnå 100 så borde ju i mitt tycke en B-höft generera i ett avelsindex på 100. Jag vet att det är många faktorer som spelar in och jag vet att det går både framåt och bakåt i tiden när det räknas ut men i många fall så blir en B-höft en belastning på avelsindexet trots att man anser att hunden är "fri röntgad".
 
Ta min kull som exempel:
Här är en printscreen tagen efter att de 3 första hundarnas resultat kommit in. 3 hundar med A höfter och UA på armbågarna genererade i ett index på 115/108 för alla. Dessa 3 avkommer gav dock INGEN förändring på Vinnas index vilket man borde kanske tycka att det skulle höjts lite i alla fall med någon poäng.
 
 
Efter detta så kommer det in resultat på två hundar till varav den ena får A-höfter och den andra får B-höfter båda är då också friröntgade UA på armbågarna. Vad händer då?
 
 
Jag kan ju tycka att 4 A-höfter ska väga tyngre än 1 B-höft och således höja Vinnas avelsindex samt att om inte höjas för avkommorna i alla fall ligga stadigt kvar. Att B-höften få något sämre index förstår jag och säger inte heller något om det. MEN här är då kruxet...
 
De 3 första valparna fåt sänkt index på höfterna till 114 från 115, en liten B-höft - som för övrigt anses vara fritt - sänker alltså indexet på de valpar som fått A-höfter, de sänker också indexet på Vinna och pappan med 1 poäng. Här ska man ju då återigen väga in att hon lämnat 4 A-höfter och 1 B-höft och får ändå sänkt avelsindex.
 
Det som också är intressant här är att det tillkommer två fria armbågar och det indexet varken höjs eller sänks vilket ju är mycket märkligt tycker jag, att två fria hundar till inte påverkar armbågsindexet alls.
 
Det är svårt att förklara i skrift hur man tänker MEN om någon kan förklara hur det här går till så skulle ingen bli gladare än jag. För mig så finns det ingen logik i hur indexet sätts och blir mer ett Bingo Lotto än pålitlig statistik. Man kan utveckla och leta ännu mer och hitta konstigheter, hur en kull med hundar som är röntgade på samma ställe med samma sedering och samma resultat kan få olika index?
 
Någon som vet och kan förklara hur det blir så här, för mig känns det bara märkligt och obegripligt.
 

Inga kommentarer: