måndag 19 januari 2009

MAYAS ÖGA...

Nu har jag bokat tid för Maya hos veterinären. Jag känner att jag måste kolla upp med hennes öga då jag fått så olika bud om vad det kan vara. När jag talat med djusrsjukhuset sa hon att det lät som Ektropion men man kan inte ställa diagnos över telefon. (fattar väl jag själv.) Hur som helst har jag kollat upp dett anu och det finns inget som säger att det är ärftligt men om man ska använda Maya i avel bör man kolla så att det inte funnits fall på pappans sida. Känns skönt, nu får vi ju bara vänta, kanske blir det OP eller inte den 28 Januari får vi veta. Hittade denna informationen på nätet...
Ektropion Ektropion är en utrullning eller utvikning av ett ögonlock, nästan alltid det undre. Hunden har hängande undre ögonlock. Den därigenom exponerade slemhinnan blir uttorkad, röd och inflammerad och det kan även uppstå kronisk uttorkning och inflammation i hornhinnan. Ektropion stör ögats fuktning då den normala spridningen av tårar över ögats yta sätts ur funktion. Dessutom förstörs blinkmekanismen så att skräp blir liggande på ögat eller i slemmet på undre ögonlocket. Som följdsjukdom får hundar med ektropion ofta en kronisk, varig bindhinnekatarr. Ektropion är en utvecklingsrubbning med predisposition för vissa raser. Ofta orsakas den av ett överdrivet rastypiskt utseende. I spanielraserna, exempelvis hos clumber spaniel, kan tunga öron, tung och lös halshud och tunga kinder ge ektropion. I andra raser är det stora tjocka hudveck på nosrygg och kinder som drar ner ögonlocket och ytterligare andra raser har en lymfatisk kroppstyp med hud som åker runt utan fäste på underlaget. Det senare ses exempelvis hos grand danois och newfoundlandshund. I dessa och i andra raser kan ektropion också bero på eller förstärkas av alltför långa ögonlock. Ektropion kan behandlas med operation. Metoden skräddarsys för varje hund.

Inga kommentarer: