onsdag 20 mars 2013

VAD TÄNKER DU PÅ?

Mycket av mina funderingar just nu går åt till platsliggningen. Hur ska jag hitta rätt känsla för att få till det lika bra som på träning och hur ska jag lyckas klura ut vad det är lilla råttan tänker på?
När vi var inne i Halmstad hundarena i måndag så lade vi också plats då för första gången ihop med Philippa och Till. Man skulle ju kunna tycka då att vissa beteenden skulle komma fram men inte! Trots sjukt mycket störning i form av en hel kurs som passerade bakom så låg hon som ett litet ljus och tryckte hakan i backen. Vi kommer givetvis fortsätta träna gruppmomenten stenhårt och så hoppas jag verkligen att det "bara" hänger på mig och att jag då kan sköta min uppgift som förare lite bättre tills nästa gång...
 

2 kommentarer:

Linn sa...

Eftersom det är sjukt svårt att ändra sin egen känsla, kan du inte jobba med att träna henne att du faktiskt ska vara helt nervös och stressad? Precis som det motsatta kanske det inte är så lätt att gå upp i stress på beställning, men det brukar ändå kunna gå. Andas häftigare, inbilla din kropp att du är stressad och träna platsen i en situation som du eg känner dig lugn i, och då gärna med andra hundar så det blir så likt som möjligt. Så hon lär sig att även om ditt hjärta bultar och du känner dig nervös ska hon ändå bara ligga där helt lugnt. Förbered dig konstigt, var stel, bortgå från rutiner i just det momentet och se hur det ger effekt i träningen.

Tror det är lättare att lära hundarna att vi kan vara konstiga än att lära oss själva att inte vara konstiga :)

C.J. sa...

Ja, denna platsliggning alltså. Man kan ju bli gråhårig för mindre. =) Men det som ovanstående skrev tycker jag var ett bra tips. Något som jag ska tänka på i alla fall.