torsdag 6 februari 2014

MINA TANKAR OCH INGEN ANNANS...

Idag har det förekommit inte bara en utan två ganska långa debatter på Facebook som i mitt tycke egentligen handlar om vad som är en GOLDEN RETREIVER. Vill börja med att påpeka att detta är bara mina egna tankar och jag säger inte att det är rätt eller fel...

Jag blir bara så ledsen, trött och faktiskt lite upprörd när man läser folks förutfattade meningar om de "stressade jaktgoldens som äter upp hela hus". Jag har både så kallade DP hundar hemma och även en jaktgolden och jag kan säg att hon äter INTE upp några hus.

Det jag inte kan förstå är varför folk hela tiden kräver att vi som har arbetande hundar SKA ha en utställnings merit medans de själva som håller på med sina utställnings hundar inte ska behöva prestera något på jaktprov.

Tittar man på Goldenklubbens uppfödaretiska anvisningar så står det som FÖRSTA punkt:

"1. Uppfödaren ska vara medveten om att rasen tagits fram för jaktliga ändamål och ej
     förändra dess karaktär. Man ska som uppfödare ha studerat golden retriever i arbete
    och sett sambandet: exteriör-mentalitet-brukbarhet."


Hur kan man då påstå att det inte är en jakthund?!? Säger ganska mycket för mig, då är man ju inte så insatt i rasen som man borde vara.

Jag tycker det är otroligt ledsamt att klyftorna är så stora som de är idag men varför ska man alltid lasta oss som valt den mer "arbetande" typen. Likväl som folk säger att min typ av golden inte uppfyller rasstandarden så vill jag med all kraft påpeka att det gör INTE alla de övervinklade, på tok för stora utställningshundarna heller. Kanske vi idag måste bara helt enkelt inse att vi vill olika saker och respektera varandra för det. Alternativet är att vi som människor måste gå in och ändra vårt tänk innan vi på något sätt kommer lyckas ändra rasen, och vill vi ens det?!?

 
Måste nog ändå få säg att min lilla råtta är nog mer likt det här än vilken "show hund" som helst. Jag väljer att köra CLASSIC, vad väljer ni?!?

1 kommentar:

Angelica sa...

Jag kan inte annat än att instämma! ;)