tisdag 11 mars 2014

DET BÖRJAR NÄRMA SIG...

Vinna hon passar verkligen på att njuta av livet. Ligger mest med magen i vädret och solar och vilar hela dagarna. Väldigt missvisande på bilderna hur tjock hon faktiskt är, tycker faktiskt hon ser ganska så slank ut här ändå ;-)

Det börjar ju närma sig valpning nu och vi börjar faktiskt att bli lite nervösa här hemma. Är så otroligt rädd för att något ska gå fel med min lilla råtta och funderar faktiskt trots allt på om vi ändå inte ska röntga henne. Jag är egentligen helt emot det här med röntgen då jag inte riktigt kan se syftet med att ta tiken till veterinären om man inte måste men jag tänker att det kanske ändå kan var lugnande att veta hur många där är.

Vad har ni för erfarenheter av röntgen? För delar/nackdelar? Har spaltat upp lite argument idag och nackdelarna väger ju emot i men har ändå svårt att bestämma mig.

 
FÖRDELAR
- Man vet antal valpar inför valpningen vilket kan skapa trygghet i när det är klart eller inte
 
NACKDELAR
- Veterinärer har räknat fel trots röntgen vilket kan skapa en falsk trygghet och man kan missa
att det finns fler valpar kvar
-Tiken kan bli stressad av att behöva åka till veterinären
- Man utsätter tik & valpar för röntgenstrålning
Kostar pengar
 


1 kommentar:

Sandra, Thyra, Lhine o Rhiva sa...

Jag tycker röntgen är onödig. Även om veterinären räknat rätt och man vet hur många valpar som ska ut så kan man inte påverka valpningen iallafall, och det kan skapa stress hos en själv.

Man märker ju på tiken när valpningen är klar.

Mamma röntgade Bacill, för att se hur många det var eftersom att hon var så enormt stor. Annars är det typ 100 år sen hon röntgade någon.