torsdag 9 juli 2015

VINNA - WT VOMB

Får man säga ÄNTLIGEN!!! Idag så fick vi äntligen till det och Vinna fick sitt första 1:a pris på WT i Öppenklass. Vi slutade dessutom som 4:e bästa hund idag vilket var väldigt kul, extra kul så klart att det var 3 Golden på topp 5 denna dagen :-)
 
Det delades också ut ett specialpris under dagen och det vann Vinna med motiveringen "att med en så bra hund får man inte ha så dåligt fotgående" så nu ska vi boka in privat träning och se om vi kan få ny input på hur vi ska lösa denna ständiga fråga ;-)
 
Nu ska jag bara njuta en stund till och sedan är det bara att ställa om inför KM:t och kommande Golden Special.
 
 
STATION 1 - FOTGÅENDE/DUBBELMARKERING - 19 poäng
Fotgående till anvisad plats. Dubbelmarkering kastades på linje ut i riktigt högt gräs.

Vinna gjorde ett bra fotgående här, stekhet men under kontroll. Markeringarna var svåra då det blåste mycket och det var riktigt högt gräs. När hon väl var ute så fick man bara lite på sin hund för det gick inte att se de i det höga gräset. Vinna plockade in den först kastade som var närmst blixt snabbt. På den andra kom hon ut fel i vind men snodde runt och fick in den bra ändå, duktig liten råtta :-)

STATION 2 - DIRIGERING - 20 poäng
Dirigering över en torr damm. Ner för en backe, över en grusplan uppför backe och ut i högt gräs långt till vänster. Fick bedömningen att den var över 80 meter lång.

När jag såg stationen så trodde jag bokstavligen jag skulle bryta ihop och dö. Aldrig har vi gått så långt på dirigering i skarpt läge och jag såg också många hundar med förare som fick problem. Efter att ha sett att en del hundar varit olydiga vid stopp och ändå dragits åt vänster samt någon som lät sin hund gå utan att blåsa så valde jag att vara lite kall. Skicka henne över och se vad som hände när hon är på andra sidan. Vinna går ut bra och kommer upp på andra sidan, man ser här hur hon tar vind och dras till området. Stopp och närsök sedan var den dirigeringen i hamn och lyckan var total! Trodde aldrig vi skulle klara det MEN full pott blev det.
 
STATION 3 - MARKERING/DIRIGERING - 12 poäng
Skott upp mot dirigering åt klockan 14:00, Skott och markering åt klockan 10:00. Här skulle dirigeringen in före markeringen.

Då detta är det som vi har absolut svårast för så valde jag att sätta ut handen upp mot markeringen och säga NEJ för att inte det skulle bli några tveksamheter om vad som skulle in. Vinna släppte markeringen fint och tog in dirigeringen bra. När det gällde markeringen fick hon jobba lite mer men löste det på ett fint sätt. Jag misstänker att det kostade en hel del poäng att jag "nejade" den apporten men, men...

STATION 4 - FOTGÅENDE/DIRIGERING - 18 poäng
Fotgående ner mot anvisad punkt. Sedan kom det ett skott ut i terrängen som bestod av högt gräs och tallar dit du skulle dirigera hunden.

Vinna var lite hetare nu efter att ha fått jobbat en del och fotgåendet blir då belastat genom att hon trycker på framåt. Det var ingen katastrof MEN det var heller inte bra. Dirigeringen gjorde hon fint och gick rakt ut i anvisat område, stopp och sedan närsök så löste hon det på ett enkelt sätt. Vi fick minuspoäng för fotgåendet men jag fick pluspoäng för att jag varit ensam om att blåst Stopp innan närsökssignalen :-)

STATION 5 - FOTGÅENDE/DIRIGERING- 14 poäng
Ett långt fotgående på en smal väg ner på fältet. Skott kommer upp i en backe med högt gräs där det finns en dirigering. Problemet här var att de skulle över nedslagsplatsen för NKL hundarnas markering.

Vinna gjorde ett bra fotgående så länge vi höll oss på vägen men sedan när vi skulle svänga ner så var det verkligen inte bra. Dirigeringen gick hon fint ut på men sen gjorde hon som många andra gjort att hon vek av ut i kanten mot skytten. Jag hade då inte bra sikt då jag stod bakom en buske :-/ Valde därför att släppa henne då jag inte kan blåsa om jag inte ser henne. Efter en liten stund ser jag hur hon kommer upp längre i backen och blåser då stopp och närssök som hon tar fint och vi fick hem den ganska så smärtfritt. Dock kostar ett så dåligt fotgående måååånga poäng.

Inga kommentarer: