lördag 8 augusti 2015

POÄNGEN KAN INTE FÖRÄNDRA KÄNSLAN!!!

Denna lilla hund alltså. Jag är så otroligt nöjd med henne efter dagen i skogen, dock betydligt besviken över poängen. Men även om det låter klyschigt så är det ändå känslan som betyder något och den var mycket bra. Knalla slappnar av bra i skogen, gick superfint fotgående och markerade bra. Vi hade lite otur med något kast och naturens förutsättningar men jag hänger inte läpp för det. Knalla känns stabil och vi jobbar tillsammans, nu tar vi sikte mot Unghundsderbyt i Norge så får vi se hur det går.

STATION 1 - MARKERING/DIRIGERING - 20 poäng
Markering kastades, när hunden var på väg hem lades en dirigering ut på samma ställe.

Knalla gör ett fint jobb och markerar bra går som mång andra lite långt till höger men löser det snabbt. Dirigeringen spikar hon och plockar hem den snyggt. Är väldigt nöjd med henne här :-)

STATION 2 - FOTGÅENDE/MARKERING - 6 poäng
Fotgående en liten bit i skogen. Markering som ska kastas förbi en hel hög träd med dold kastare men synlig nedslagsplats.

Knalla gör allt hon kan för att lösa denna uppgiften på bästa sätt. MEN tyvärr så går hennes kast inte alls där det är tänkt utan kastas rakt in i ett träd och det blir en helt annan nedslagsplats bara en meter ifrån kastaren. Inte lätt för liten att lyckas med detta och själv stod jag handfallen då jag var så säker på att det skulle bli omkast. Poäng fick vi med oss men tappade en hel del på detta, synd när det blir så.

STATION 3 - MARKERING I VINDFÄLLA - 12 poäng
En markering som hamnade nere i en hålan där hundarna var tvungna att komma rätt i vind för att kunna hitta den.

Knalla går ut till vänster och tyvärr så hade hon behövt komma på höger sida för att få den i vind. Hon gick för långt men när jag visslade hem henne så kom hon på direkten och tog min närsökssignal, duktig liten loppa men det kostar onödiga poäng :-/

STATION 4 - TVÅ MARKERINGAR PÅ LINJE - 18 poäng
En enkel markering som kastades ganska så kort, efter det fick man en till markering lite längre ut i samma linje.

Knalla gör första markering superfint och spikar den. På den andra får hon leta lite längre men jobbar så fint och systematiskt och har på näsan hela tiden. Tappar några poäng men det spelar ingen roll r så otroligt nöjd med henne ändå!

STATION 5 - ENKELMARKERING PÅ VATTEN - 6 poäng
Markering som kastades från båt långt ut mitt på vattnet.

Knalla markerar fint men när hon simmat ut cirka 2/3 så ser jag hur hon börjar leta efter den men kan inte hitta den. Hon simmar/springer då in mot land igen och jag bestämmer mig för att vissla hem henne. Som tur var så löd hon inte utan stack ut på vattnet från ett annat ställe och bara simmar ut och hämtar den. Jag vet inte ritkigt vad som hände men jag tror helt enkelt inte hon såg den på grund utav alla vågor. Är ändå nöjd med henne då hon kämpade på väl.


Inga kommentarer: