fredag 25 september 2015

HUR TÄNKER NI NÄR NI SKA KÖPA VALP?

Har funderat på detta under en tid. Framför allt när man läser inlägg på Facebook av olika slag. En del inlägg där man "söker" en valp inom nära område eller vid en specifik tid "juli 2016", där andra sedan rekommenderar andra och sig själva till dessa. Många inlägg där uppfödare och andra lägger ut om sina parningar, nuvarande valpar mm. Facebook är ju ett otroligt stort forum och det är enkelt att få ut information både bra som dålig.

Det jag funderar lite på är hur noga är man när man ska köpa sin valp eller kan det vara en så enkel sak som att det är "nära" som avgör eller ställer man högre krav? Kollar man upp hälsostatistik på föräldradjuren, syskon etc eller litar man på att uppfödaren gör rätt och delger den information man behöver veta?

Vad har man för andra krav, utseende? Färg? Meriter listan kan göras lång. Men det jag funderar mest på är hur mycket i ens urval som handlar om aktivt letande efter just den individen som just du söker, eller faller "lotten" på det som blir enkelt? Är det lättare att välja att köpa en valp inom ett viss area för att det är praktiskt eller är man villig att åka långt för just rätt individ? Hur mycket påverkar all den profilering som förekommer idag på bloggar, Facebook? Känner man sig trygg med att kunna följa en person/uppfödare och behöver då inte kolla upp så mycket fakta då man tycker "man kännder de " och vem ligger ansvaret på?

Man läser då och då när resultatet av en valp man köpt inte lever upp till de förväntningar man hade av olika anledningar att många då är väldigt snabba att hänga ut denna hund som "misslyckad" samt mer eller mindre lasta uppfödaren för detta.

Jag tänker som nybliven uppfödare att jag gör så gott jag kan hela tiden, försöker vara ärlig med brister egenskaper jag känner till när jag pratar med blivande valpköpare. Jag vill gärna tro att alla som föder upp hundar vill få fram bra hundar och har goda avsikter MEN ibland ser man att efterforskningen, besluten kanske inte är de jag tror på, precis som säkert många inte gillar beslut jag tar. Det jag vill komma till här är att som valpköpare har man också ett ansvar att faktiskt kolla upp vad det är man köper, uppfödaren ska ju självklart vara ärlig och uppge sanningsenlig information men ibland så kanske man har en tanke med det man gör även om det inte på pappret ser ok ut. Då ligger fortfarande ansvaret hos dig som väljer att köpa den valpen. Mitt tips till alla er som funderar på att köpa en valp, kolla noga vad det är för föräldradjur, kolla vad uppfödaren har för tanke med varför den valt just dessa, strunta i avståndet och gå på magkänslan MEN ta lite eget ansvar och förlita er inte bara på sociala medier och vad andra tycker...

Inga kommentarer: