lördag 11 februari 2017

PROVSÄSONGEN ÄR IGÅNG!

Då har vi startat årets provsäsong med ett trevligt C-Prov i Danmark. Jag ville kolla av lite hur vi stod oss i Öppen klassen och vad som behövs förbättras och trots att jag givetvis egentligen var lite besviken över slutresultatet så fick jag många kvitton på vad vi behöver jobba vidare med och även fina kvitton på vad som fungerade fint.

Det var tuff terräng och egentligen en ganska så okomplicerad dubbelmarkering som inledde provet. MEN terrängen i kombination med snön gjorde att hundarna hade mycket svårt att se/lokalisera markeringarna och i vårt fall blev det alldeles för struligt. Att hon sedan löste resten av provet på ett mycket övertygande sätt hjälper ju föga efter en sådan start och vi slutade på ett lite tråkigt 3:e Pris.

En bild från Öppen Klass rutan

På PLUS - sidan
  • Fotgåendet var super, gick med henne lös hela tiden fast man inte behövde bara för att träna i skarpt läge. Mycket transporter var det så är toppen nöjd!
  • Stadgan är inga problem med denna hunden :-)
  • Tyst, lugn och fin
  • Gör ett jättefint sök arbete trots att hon blir lite tryckt i söket av sin parkamrat och dens förare
  • Gör kanonfin minnesmarkering på land
På MINUS - sidan
  • Dåligt markeringsarbete på första dubbeln
  • Skulle kunna hållit linjen lite bättre på dirigeringen även om vi löser det enkelt så skulle det kunna varit snyggare.
Vi fortsätter träna vidare nu och jag kan säg att det BÄSTA av allt var att för första gången på mycket länge - kan inte minnas när - så var jag inte nervös när jag startade på prov vilket känns mycket lovande inför framtiden :-)


Inga kommentarer: