måndag 8 mars 2010

GÅRDAGENS TRÄNING!

Fick nys om att det fanns vilt upp plockat i Öppinge och bestämde att vi tar chansen. Zeke, Maya och jag begav oss iväg för att träna vilt. Ja tanken var faktiskt att Maya också skulle få testa att apportera vilt. Tänkte att det kunde väl vara kul med en Landseer som gör något annorlunda. ;-) Först körde vi 3 markeringar med dummies. Zeke var faktiskt jätteduktig, full fart ut och full fart in till mig. Det vi måste jobba på är att han gärna vill släppa av sig själv när han kommer in till mig istället för att hålla kvar och avlämna i hand. Detta får vi jobba på! Efter det var det dax för den svarta fågeln (vet inte vilken sort- urkass på detta) och han var superladdad och sprang ut och hämtade den, full fart in för att lämna av. Man kan ju gärna tro att han vill testa om han blir förbi släppt genom att välja att springa lite vid sidan men jag har en annan teori nu som syns på fotona ;-) Jag är mycket nöjd med Zeke och det kommer att gå fint i framtiden tror jag.
Hur ska man kunna veta vart man ska när man inte kan se?!? ;-)
Då var det dax för maya! Först gjorde vi en apportering med dummies, det var inga problem alls full fart ut och full fart in. Trodde i och för sig att det var en leksak som man skulle döda! Sedan var det dax för fågeln. Måste säg att Maya är nog världens sötaste! full fart ut, cirka en meter framför fågeln tvärnit! hon tittade på mig, tittade på fågeln och man såg hur hon verkligen tänkte "är du riktigt klok" och sprang sedan tillbaka. Lasse försökte rädda situationen och leka lite med den så hon skulle bli mer intresserad - ICKE! Maya började skälla på den och tyckte den var allmänt äcklig. Efteråt hade jag, fågel och Maya ett samtal där jag verkligen försökte övertala henne men det är en bestämd dam jag har. Den lätta gick hon inte på och med facit i hand så kan jag med all säkerhet säga att min hund kommer ALDRIG fördärva, massakera eller äta vilt! ;-)

Kolla in svansföringen!

Inga kommentarer: