söndag 8 juli 2012

MOT ALLT FÖRNUFT...

... återvände vi till Bjuvs brukshundsklubb idag för ännu en tävling. Planen för Zeke var att bara köra och för Vinna fanns det bara en plan - slutföra tävlingen. Zeke gjorde en okej prestation som tyvärr på grund av lite kludd från matte inte räckte hela vägen men jag är ändå supernöjd med han.

När det var dax för Vinnas tur så hade det blivit rejält varmt då vi gick ut sist i Lk1 och för att inte hon skulle bränna all energi - om det är möjligt - så höll vi till vid skogskanten i skuggan vid sidan av planen. När jag skulle börja värma upp henne och tog på mig västen så kände jag att där låg gamla köttbullar sedan dagen innan i fickan och utan att tänka mig för så tog jag upp de och kastade ut de i skogskanten. Vinna var helt låst på dessa men efter att ha kampat och lekt - nya planen - så kändes det som att hon hade släppt det och var bra med.

Linförigheten gick kanon ända tills slutet på sista sträckan då hon tappade fokus helt och gick ut långt åt vänster och snurrade runt - mot skogen - men efter lite strul så samlade vi ihop oss igen men det kostade många poäng. Då målet var att genomföra så försökte jag slappna av och behålla fokus. Vinna gjorde ett fint läggande under gång och när momentet var slut så berömde jag henne genom att säga "braaa!" och klappa i händerna, TJOFF sa det och sedan var hon på väg i 290 till skogen. Hon hade INTE glömt att köttbullarna låg där vilket blev den perfekta externbelöning för henne dock inte helt korrekt mitt i programmet :-p

Efter det var det dax för inkallningen vilken givetvis gick rakt mot skogen, TJOFF sa det så var hon och kollade om det fanns några köttbullar kvar. Då dessa redan var slut kom  hon snabbt tillbaka. Här var mitt tålamod inte på topp men insåg att jag fick skylla mig själv.

Hon avslutade kanon med ett jättefint ställande, apportering och en 10:a på hoppet. Slutsumman blev trots allt en genomförd tävling med 139,5 poäng. Kan inte säg att jag klandrar henne och bra kvitton fick jag. Hon är en grymt duktig minnesmarkör och glömmer aldrig en plats. Externbelöning är något som verkligen kommer fungera på henne dock ska det tränas in så att hon inte sticker på den utan att hon får. Så helt misslyckat var det inte trots allt. Nu ska vi samla tankarna och så får vi se vad som händer...

1 kommentar:

Susanne o Pebbels sa...

. Jag tycker att det var bra kämpat av er!! Förstår att det inte var så kul just då, men som läsare kan jag inte bli att dra lite på smilbanden. :-)