söndag 24 maj 2015

KNALLA WT - VAD HÄNDE?!?

Ja så här i efterhand funderar man ju en del på vad det var som hände? Jag hade gett MArika instruktioner om vad som är det viktigaste att komma ihåg på ett WT.
 
  1. Koppla inte loss hunden innan domaren säger det.
  2. Lyssna noga på instruktionerna från domaren och fråga om du inte förstår
  3. Klappa inte på hunden innan bedömningen är över
  4. Koppla hunden när domaren meddelar att detta ska göras 
Man kan ju tycka att detta inte borde vara så svårt att ha i huvudet och då kan jag ju inte heller skylla på att det var mitt första WT :-O Vi blev tilldelade att starta på ruta 5 för att sedan tillsammans med gruppen gå vidare till 1,2,3 och avsluta med station 4.
 
RUTA 5 - 10 poäng / 20 poäng
Man gick med kopplad hund fram till en plats, kopplade loss och så gick det ett skott med efterföljt kast. Efter det gick man fotgående tillbaka till en annan plats som man skickade ifrån.
Knalla markerade fint och jag fick påminna henne lite när vi skulle lämna och gå fot att det faktiskt var det vi skulle göra. Annars gick det bra och vi ställde upp och jag skickade när jag tyckte hon var bra med. Det var lite svårt för lilla Loppan men hon löste det och dummyn kom hem. När jag kopplat så fick jag den lilla informationen om att jag skickat henne utan att domaren sagt att jag skulle det :-/ Hur tänkte jag där?!? Kunde lika gärna blivit 0 poäng men nu blev det rejält poäng tapp i stället, suck! Kan ju inte lasta varken hund eller domare för att jag inte lyssnar :-P
 
RUTA 1 - 20 poäng / 10+10 poäng
Ställde upp mitt ute på myren, riktigt blött och sörjigt var det. Först kom det en markering som kastades emot oss och sedan en som kastades längre ut.
Det var många som hade haft problem på denna stationen då hundarna haft svårt att markera den andra markeringen. Knalla markerade fint och löste båda uppgifterna superfint full pott på denna stationen och en utav två 20 poängare på hela dagen. Fina lilla hund :-)
 
RUTA 2 - 16 Poäng / 10+10 poäng
Skott och kast åt ett håll, man skulle vända helt om och så kom det en markering där som de skulle hämta in. Efter det vände man tillbaka och skickade på den först kastade.
Knalla skötte sig bra tycker jag. Det var svårt för många då skytten stod jämte ekipaget och sköt vilket gjorde att många hundar låste på skytten. Knalla markerade fint och så vände vi om. Inga problem med den markeringen alls, rakt ut och rakt hem. Sedan skulle vi skicka ut på den först kastade. Här gick Knalla lite långt men jobbade sig snabbt tillbaka och löste det på ett i mitt tycke bra sätt.
 
RUTA 3 - 6 Poäng / 20 poäng
En lång markering utmed vattnet som landade precis i vattenkanten.
Knalla gick ut superfint i precis rätt område men något hände när hon gick i vattnet som gjorde att hon inte hittade den. Hon simmade runt lite och fick sikte på en näckros som hon blev lite lurad av innan hon återvände upp på land. Här blev hon skrämd av något - förmodligen en vattensnok - men fortsatte jobba ändå och fick till slut in apporten. Det var inte så snyggt men liten löste det och hade framför allt inga rädslor kvar.
 
RUTA 4 - 16 Poäng / 10+10 poäng
En kort markering först och sedan en lite längre ut på linje.
Knalla markerade fint tyckte jag men gick alldeles för långt på markering ett,den korta. Hon jobbade sig tillbaka och fick in den MEN det kunde varit så mycket bättre. Den andra spikade hon utan problem och här ser jag igen svårigheten vi har med de ritkigt korta markeringarna.
 
Jag är nöjd med vår insats, trots att det känns otroligt surt att tappa många poäng på grund utav att man som förare inte lyssnar/hör instruktionerna :-O MEN då får vi ta med oss det till nästa gång och gör väl förhoppningsvis inte samma misstag igen ;-)

Inga kommentarer: