tisdag 15 mars 2016

DET ÄR LIKA VIKTIGT ATT GÖRA RÄTT SOM ATT ERKÄNNA NÄR MAN HAR FEL...

Efter gårdagens fiasko träning med Knalla så satt jag och funderade på vad som gick fel. Dagen innan så gick hon ju så himla fint och jag kände att vi var så på gång till att helt plötsligt inte kunna något. Visst kunde hon lite men det var allmänt dämpat och oengagerat.

Idag så skulle vi testa igen och jag hade redan innan bestämt mig för att vi skulle göra det enkelt för att bygga upp själv förtroende istället och för att se om det helt enkelt är osäkerhet som skapade problemen i går då uppgifterna var rejält tuffa.

Knalla jobbade på så himla fint idag och vips så var jag där i tecken träningen och skulle utmana och "pusha" och lika snabbt kom tveksamheten och osäkerheten. Skämmes på mig som hundtränare!

Har rannsakat mig själv och funderat en hel del och givetvis ska man ibland spänna bågen och pusha det lite extra det är så man utvecklas mycket. MEN man måste ju också tänka på OM hunden vet vad den ska göra och faktiskt förstår sina uppgifter INNAN man spänner bågen kanske.... Hmmm återigen så blir det konstaterat att det som jag är mest känd för "dåligt tålamod" och att jag gärna har lite bråttom fungerar med vissa hundar men inte med Knalla. Så nu gäller det att grunda väl och bygga självflörtroende så ska det här nog bli riktigt bra :-)


Inga kommentarer: