lördag 14 maj 2016

WT I KILANDA MED TJEJERNA!



STATION 1 - 1 ENKEL MARKERING 
En enkel markering ute på myren med skytten ståendes jämte hunden på vänster sida (stör lätt ut hundar genom att de tittar på skytten) - Knalla 17 poäng / Jaga 19 poäng

Andra stationen för dagen och båda tjejeran kändes fina, en enkel markering kände jag att vi skulle reda ut även om terrängen är svår.

Knalla som var först ut hela dagen skötte sig helt okej. Hon blev lite störd av skytten som stod placerad precis jämte oss och sköt. När skottet kom så tittade hon dit och missade i princip markeringen. Hon gick lite långt men vände snabbt tillbaka och löste det på ett bra sätt.

När det var Jagas tur så var jag mer förberedd och var snabb att peka ut mot kastaren så hon skulle hinna se. Jaga löste uppgiften kanonfint och jag är supernöjd med hur hon arbetade ute på myren. 


STATION 2 - MINNES MARKERING MED FOTGÅENDE
Skott och kast ute på muren och sedan förflyttade man sig med fotgående till en annan punkt där man skickade hunden ifrån - Knalla 19 poäng / Jaga 17 poäng
 
Innan det var dax för oss så insåg vi snabbt att många hade problem på denna stationen med att hundarna knallade innan de hunnit göra förflyttningen till nästa punkt.

Knalla markerade bra, fotgåendet kunde varit bättre men hon gick med och var fokuserad på sin uppgift. Inga problem att hämta in markeringen, poängtappet kom på fotgåendet :-(

Jaga markerade också fint, kanon bra fotgående som vanligt på henne och inga problem att hämta in markeringen. På vägen hem tvärstannar hon dock och börjar vittra i marken, jag visslar på henne och hon kommer på direkten. Efter att domaren funderat ett tag så bedömde hen det som att hon inte letade med dummy i munnen då hunden före Jaga kissat precis på den fläcken där hon stannade till, nåja inte ok ändå men kanske till slut lilla tösen börjar bli lite hormonell så hon kommer i löp - vem vet? Onödigt poängtapp men jag får bara släppa det och gå vidare.

STATION 3 - VATTEN MARKERING MED FOTGÅENDE
Fotgående cirka 30 meter mot vattnet, Sedan kom en enkel markering som landade på blankvatten. - Knalla 17 poäng / Jaga 17 poäng

Det blev lång väntan innan vi fick komma in på denna stationen då de skulle fika. När stationen drog igång så lät skotten här jätte högt och då menar jag verkligen jätte högt. Kände att Knalla gasade på och var mycket bekymrad över vårt fotgående ner mot vattnet.

Knalla gick ändå hyfsat MEN det finns mycket att jobba med men vi anlände i alla fall till pinnen hyfsat tillsammans ;-) Sedan kom skottet, Knalla är stekhet och står nästan på två ben när kastet gått. Det blir en fördröjning då domaren verkligen ville se att man hade stadga innan hon sa numret och man fick skicka. När hon sa vårt nummer så valde jag ändå att vänta lite till innan jag skickade bara för att betona både för Knalla och domaren att det är JAG som skickar hunden.

Jaga till skillnad från föregående hade superfint fotgående, kanon bra stadga och markerar fint. Fortfarande så är igången lite tjorvig och hon väljer att gå i där kastaren står och blir lite belastad för det men det gör inget för jag är så otroligt nöjd med stadgan och lugnet vid hennes vatten arbetet.

STATION 4 - 1 ENKELMARKERIN
En enkelmarkering som hamnade lite dolt ute på myren, kort fotgående fram till startpunkten.- Knalla 20 poäng / Jaga 4 poäng

Egentligen en väldigt okomplicerad station, vår sista för dagen och man var lite trött och stressad och ville bara bli klar. 


Knalla var först ut och här finns inte ås mycket att säga egentligen, spikar den och 20:an är ett faktum.

Snabbt ut och byta hund för sista rycket för dagen. Jaga går fint fotgående, spikar markeringen och vänder hem. På vägen hem ser jag helt plötsligt hur hon släpper dummyn och jag tänker att WHAT? Hon sätter sig sedan och skiter, stackars orastade hund... Plockar upp dummyn så fort hon är färdig och kommer raka vägen hem, lilla pluttan. Jag lastar definitivt inte hunden för att föraren slarvar med rastningen mellan stationerna.

STATION 5 - DIRIGERING MED STÖRNINGS MARKERING
Man började med ett fotgående, sedan ställde man upp och fick gåt ut drygt 30-40 meter ut på myren och lägga ut en dummy till en dirigering ( mot klockan 12 ). När man kom tillbaka till hunden så stod där en skytt vid sidan om en bit ut ( mot klockan 22 ) som sköt ett skott och sedan kom det en markering som hundarna INTE fick ta. - Knalla 17 poäng / Jaga 0 poäng

Första stationen för oss och man inser ganska snabbt att det här kommer bli tufft och framför allt för Jaga som inte alls har den rutinen att stå emot en sådan stark retning.


Först ut var Knalla. Fotgåendet var ok men finns mer att önska, kostade onödiga - 2 poäng, men det viktiga var att hon faktiskt släppte markeringen och tog dirigeringen vilket jag inte trodde att hon skulle klara. Hon bågade lite på hemvägen ut mot markeringen men det var okej men misstänker att det var det som kostade - 1 poäng då det omöjligt kunde dras 3 poäng i fotgående.

Nästa hund var Jaga. Superfint Fotgående, hon är bra med när jag lägger ut dirigeringen. När markeringen går så markerar hon, hon tar även mina tecken när jag dirigerar ut henne. Full fart ut på linjen och jag vet att jag hinner tänka Yes! då jag helt plötsligt ser att hon vikar av på mitten då hon får vind på markerings dummyn. :-/ Inget annat att göra än att blåsa hem henne och 0:an var ett faktum, MEN jag är ändå nöjd med att hon i alla fall gick ut åt rätt håll. Många hundar stack ju direkt på markeringen så jag tyckte hon skötte sig helt okej utifrån den nivån vi är på.


 
Är otroligt stolt över dessa två tjejer som krigat på så otroligt bra under dagen. Knalla som verkligen presterade mer än vad jag kunde tro efter obefintlig träning de senaste veckorna och fick ihop 90 poäng, fina Knallisen! Jag skötte sig också och jag är stolt över de båda, blev ju inte så mycket poäng för Jaga med en 0:ad station och en som blev "skit" ;-) Men vi tar nya tag och kommer igen, lilla Loppan!

1 kommentar:

Anonym sa...

Gratiss med begge jentene :)
Cath med farsan whip