söndag 27 mars 2011

DÅ HAR VI LANDAT EFTER GÅRDAGENS MH

Vilken dag det var. I strålande solsken - lite kallt i och för sig - så gick Zeke igenom sin MH bana med bravur. Det var så himla roligt att se hur han reagerade i de olika momenten. Mycket var som jag trodde och det känns rätt härligt att jag ändå visste hyfsat vad jag hade i kopplet.

Några grejer förvånade han mig på som till exempel passiviteten där jag hade tippat att han skulle få en 5:a och han var hur cool som helst och fick en 2.a. Kampen trodde jag nog han skulle kampa lite mer i men å andra sidan så är han ju inte jätte förtjust i att kampa annars heller så jag borde nog vetat bättre.

I det stora hela - som testledaren sa - så är det en trygg stabil hund som njuter av livet till fullo, han har inga aggressioner eller rädslor kvar efter momenten. Han är inte skottberörd men reagerade när de sköt - vilket jag tycker är fullt förståeligt - men fortsatte att leka och vara passiv på direkten. Här kommer dagens enda konstiga bedömning tycker jag då han fick en 3:a på skott. Fast läser man vad en 3:a är så är det ju helt okej, "riktar intresse mot skytt/publik eller annat men återgår till lek/passivitet.

Måste nog själv omvärdera mina tankar om skott på MH - försvarar mig med att jag inte visste bättre - där jag har tyckt att man ska ha 1:a och dessutom varit skeptisk om man sett hundar som har en 2:a. Det är ju en apporterande jakthund man har och jag vill ju att han ska reagera på skotten men sedan återgå snabbt till vad det är man håller på med, vilket var precis vad han gjorde.

Här kommer några klipp från MH:t




Inga kommentarer: