tisdag 11 december 2012

AVELSINDEX

När jag först fick hör om att vi skulle få ett avels index i Sverige så tyckte jag att det kommer ju bli toppen. Att kunna få - ur en matematisk formel - en liten inblick i hur min/mina hundar skulle kunna te sig som avelsdjur är ju kanon. MEN jag måste säg att ju mer jag tittar desto mer kritisk blir jag.

Vad är det som gör att hundar får ett visst index egentligen? Jag vet vad som sägs, ålder, avläsningsgrad, sederings medel mm. Men jag kan ändå ifråga sätta att vad är det EGENTLIGEN som avgör, för just nu känns det som resa lotteriet.

Sedan avelsindex kom så står vi ju fortfarande fast vid att en Hd grad på A och B är normalt och helt godkänt att använda men ändå så drar en B höft ner indexet rejält och inte bara för den individen utan även för kull syskonen givetvis.

Jag har två exempel här en bart baserade på mina egna hundar som gör att jag är skeptisk. Zeke kommer ur en kull på 9 syskon. 8 av dessa är röntgade, 7 friröntgade med A och B höfter och en syster fick en D höft. I mitt tycke så är detta ändå en bra och stabil kull på och inget som jag hade ifrågasatt i mitt tänk när det gäller avel. MEN Zeke har ändå fått ett Hd index på 99, hur gick det till?!? Är inte Hd grad B längre normalt???

Nästa hund är Vinna som kommer från en kull på 8 syskon. 5 utav dessa - 2 bor i finland - är röntgade och 4 stycken har A och en tik har fått en B höft. Innan tiken fick sin Hd avläst till grad B så hade vinna ett Hd index på 114. När syrran fick en grad B så gick vinnas index ner till 112, och hur gick det till?!?

Det som stör mig i detta är att genom att indexet påvisar en kraftig nedgång vid en Hd B så ger man ju signalen att det är inte Ok. Ska man nu fasthålla som det står på SKK:s certifikat som de skickar ut " Normal grad A och Normal grad B" så ska väl inte indexet kunna påverkas så negativt eller?!?

Det kanske bara är jag som är korkad men just nu känns det lite som ett lotteri när man ska få sitt avels index och jag  litar inte alls på det. Det kan dessutom skilja otroligt mycket i en kull där förutsättningarna varit identiska.

Också lite intressant i Zekes kull är att det skiljer ju heller inte bara 1-2 poäng från en A eller B utan den syskonen som fått en B höft - friröntgad - har fått 99 i index och de syskon som fått en A höft har fått 106 och till och med 1 hund som fick 107. Dessa syskonen  är röntgade samtidigt, på samma ställe, med samma sedering.

Om någon kan förklara för mig hur det kan bli så här så kanske jag igen kan få lite förtroende för det här med avelsindex men i dagsläget så känns det som Bingo Lingo för mig...

Inga kommentarer: