onsdag 31 december 2014

ÅRET SOM GÅTT 2014

När jag skulle summera året 2014 så kände jag först inte för det. Jag är van att kunna summera slutet av året med en massa tävlingar med både toppar och botten napp och med tanke på att vi förra året tävlade tre hundar i fem olika discipliner så blev det ju också en hel del resultat. I år har jag nästan inte tävlat något alls och dessutom bara tävlat en hund och känd att vad är det då att summera?!?
 
Men efter att ha funderat ett tag så insåg jag att detta är helt klart det absolut BÄSTA året för mig. Därför kommer jag att summera det utifrån det som varit bäst för oss och egentligen är det två stora händelser som präglat året vår första Golden valpkull och Klubbmästerskapet för Golden Retrievrar. Och det absolut viktigaste UNDERBARA VALPKÖPARE!Men vi börjar väl från början...
 
 
JANUARI
Vinna började äntligen efter lång väntan att börja löpa och det var dax att bege sig till Norge för parning. Då denna tösen alltid har bråttom hade hon det även nu så det blev lite bråttom men det löste sig och vi fick en bra parning i sista sekund :-)
 
FEBRUARI
 
En glädjens månad då det var dags för ultra ljud på Vinna där hon konstateras dräktig och man räknar till minst 8 men det kan vara fler. :-) Många med mig som blev glada över beskedet och nu kunde vi bara njuta och börja förbereda inför en hel hög med gyllenpälsar. Många kontakter knöts med fantastiska människor som skulle visa sig även i framtiden att bli fantastiska VALPKÖPARE.

MARS


Den 22 mars så ser 9 stycken små gyllenpälsar världens ljus och Aqua Seer's FIRST kull är född. Känslan av att ha dessa underverk i lådan och se Vinna ta hand om de små gör att man blir alldeles varm i hjärtat och bara det i sig gör hela 2014 för mig.
 
APRIL
Vi njuter av alla valparna till max och de utvecklas hela tiden. Det är ett privilegie att få följa  sina valpar och kunna påverka och influera för deras framtid.
 
MAJ
 
Vi levererar valparna till sina nya hem och känslan är enorm när man släpper iväg de till sina nya ägare. Är så otroligt nöjd med alla valpköpare och känner verkligen att de har hamnat på rätt ställe. 
 
JUNI
 
Detta var en mellanmånad då inte så mycket hände alls utan vi låg i hårdträning inför KM:t i augusti och jobbade på att Vinna skulle komma i form igen. Vinna som den underbara och fantastiska hund hon är så återhämtade hon sig nästan galet snabbt. Dock hann vi med en valpträff där Marika Hansson och hennes mamma Tina Hansson kom och hade en heldag för valparna i grundträning och vinningen av att grunda väl så väl i jakten som i lydnaden. Så otroligt kul att få vara en del i valparnas liv och följa de :-)
 
JULI
Valpkullen väger tungt MEN årets klubbmästerskap är verkligen höjdpunkten för mig och Vinna, som vi har kämpat! Det har inte varit enkelt och ibland - läs många gånger - så har jag verkligen tvivlat men i år var det vår tur. Vi var lottade att starta sist på söndagen men efter lite strykningar så fick jag bytt till att starta på lördagen vilket jag tror var bra för oss. En kul ruta med bland annat delat sök, minisök och markeringar in i söket. Så stolt över lilla råttan som gjorde ett fantastiskt jobb och blev provbäst i vår ruta med ett 1:a pris. Det hela slutade med en Run-Off mot bästa hunden i den andra rutan där Vinna visade på stabilitet i sin markeringsförmåga och gjorde ett fint jobb och vi vann och blev provbästa hund på lördagen utav dryg 35 hundar. Tyvärr så föll vi på målsnöret och blev inte klubbmästare men jag är så otroligt glad ändå över vad vi presterade. Extra glad blev man ju så klart över den fina supporten vi hade av så många människor både från Danmark ,Norge och Sverige. Stort Tack till Tina och Marika som stöttade och peppade helgen igenom, så värdefullt!
 
AUGUSTI
I slutet på Augusti så åker vi till Danmark för att umgås med alla härliga människor en helg och både starta på B-Prov och WT. Slut summan av denna helg är att när morsan - Vinna - springer snabbare än vad hjärnan hänger med på så gör hennes dotter tvärt om. Knalla fick starta på Baby WT där hon skötte sig mer än bra och vann allt i en konkurrens av sju på 59 poäng utav 60 möjliga. Mycket stolt matte och uppfödare denna dag :-D
För första gången så hamnade även en Aqua Seer's hund i tidningen och då i danska Goldennytt :-)

 
SEPTEMBER
 
Dags för introkursen och valpträff. En härlig helg fick vi med 7 av 9 valpar och dess ägare då 2 tyvärr fick förhinder. Är så otroligt stolt över alla valplöpare som förvaltar sina små på ett så fint sätt och kommer på alla träffar och håller kontakten. Tror inte man kan få bättre valpköpare än vad jag har :-) Känner mig glad och privilegierad över att ha fått träffa så många nya människor och hur de förvaltar mina små.
 
OKTOBER
Vi får tillökning i flocken utav Huntingfudges Choice Of Raven "LITA" som ska bli Martins nya tränings och tävlingskamrat. Vi ser mycket fram emot hur denna lilla "röda räv" sa utvecklas i framtiden.
 
Vinna och jag debuterar även på jaktprov i Sverige i ÖKL och jag är så stolt över vår insats. Det blev förvisso ett 0 pris men Vinna skötte sig hela tiden och gjorde bland annat ett fantastiskt sök men tyvärr så blev dirigeringarna oss övermäktiga men vad gör väl det, debuten är avklarad, vi vågade, vi fightades och vi åkte hem nöjda och glada.
 
NOVEMBER
Vi fick möjligheten även i år att komma med på praktisk jakt och denna gången även få möjligheten att skänka en rejäl slant till förmån för cancer fonden. Lilla råttan var hetare än hetast men gör ju allting med "The Vinna Style" många skratt blev det och en härlig dag var det. Tänk vad mycket man får vara med om när man har en underbar vän vid sin sida...
 
DECEMBER
 
Vi går åter i väntan på löp och lilla råttan är punktlig som vanligt. Återigen har jag den stora förmånen/privilegiet att ha många underbara människor som står och väntar på att få hem en liten Vinna/Nemo valp till våren. Extra roligt är det ju då när man får till två lyckade parningar där man verkligen såg hur mycket de verkligen ville detta. Härligt när hundarna vill lika mycket som vi. Vi passar också på att säg Grattis igen till Tina och Nemo som dagarna innan kammade hem sitt Lydnadschampionat samtidigt som de fick fina SM-poäng.
 
SLUTLIGEN
Slutligen vill jag bara tacka alla människor runt omkring oss som stöttar och peppar i alla lägen. Ett extra tack till alla underbara valpköpare som förgyllt vårt år med att ta hand om sina valpar och dela med sig utav allt som händer, det värmer ett uppfödar hjärta..
Ser fram emot 2015 då mycket roligt är på G, hoppas och håller tummarna att det lever upp till sina förväntningar :-)
  
 

 


Inga kommentarer: