måndag 5 januari 2015

VILKEN START PÅ ÅRET!

Nyårsfirandet blev i lugn och ro hemma på grund av ändrade planer i sista sekund, känns som det var nog bra då helgen varit betydligt tuffare ;-)

Började på fredagen då vi firade min födelsedag, fick jättefina tulpaner och att fantastiskt fint fat. God mat - hoppas jag - och gott i glasen gjorde födelsedagen till en toppendag.

Lördagen började med frukost och sedan packade vi ihop oss för att bege oss ut till hagen för lite härlig jakt träning. Måste säg att trots att det tyvärr blåste en hel del så fick vi till riktigt bra markerings/dirigerings träning som vi sedan avslutade med lite jaktlydnad. Måste säg att jag är lite smått chockade över vad som hände med min sävliga/lugna knappt springandes hund. För den Knalla jag hade med mig drog på i samma anda som sin mor bortsett från att hon faktiskt inte knallade :-)

Hem för lite lunch för att sedan åka upp i skogen för lite vilt träning. Det var längesedan Knalla fick känna på vilt och jag får säg att jag är väldigt nöjd med henne. Tar allt spontant och kommer hem dock måste vi verkligen jobba mycket mer på att få till fina och stabila avlämningar. Har en plan för detta och ska jobba vidare på den både med vilt och med dummys.

Kvällen avslutades med ett riktigt brak partaj kan man säg med mycket skratt och massa härligt hundsnack. Hade även en mycket seriös genomgång av morgondagens WT och man kunde känna temperaturen av tävlingsinstinkt.

Söndagen handlade helt om att genomgå ett WT. Jag hade lagt upp 5 stationer i klasserna NKL/ÖKL/ELIT och alla dömde alla. Den högsta och lägsta poängen togs bort och resterande poäng fick man fram ett snitt på. Tyckte att alla hundarna skötte sig bra, man såg att vissa saker var klurigare än vad man trott. När det gällde mig själv så var jag mycket stolt över Knalla som gjorde många fina saker. Finns mycket mer att träna på så klart men det vet jag ju om också. Som bonus så visade det sig vid lunchen när alla poängen räknades ut att Knalla hade vunnit, duktig liten Loppa.

Nu ska vi fortsätta och träna på och jag har en plan för hur jag ska göra och det är dags att höja ribban lite och fokusera på rätt saker. Bring it on!
 

Inga kommentarer: