onsdag 24 februari 2010

ONT!

Har ont i hela kroppen idag efter gårdagens projekt. Efter många diskussioner med Hanna om att man knappt kan träna och allra minst träna rutan - som är det vi måste få in Så slog jag slag i saken och började skotta upp en plan i trädgården. Kan väl säg att motivationen var på topp när jag började men försvann ganska snabbt. Fy f*n rent ut sagt vad jobbigt det var. Martin såg mitt slit och kom faktiskt ut och hjälpte mig. Helt okej blev det till slut och jag och Maya körde 3 skick till rutan. Har märkt nu att hon gärna stannar precis i framkanten av rutan får jobba bort det. Ska bredda planen lite varje dag tänkte jag, det blir ju inte lika jobbigt när man inte måste gör allt...

5 kommentarer:

Anonym sa...

Jag har lärt Samson att "rutan" betyder gå runt ett varv innanför konerna och vänta på stanna kommando, det är större chans att man kan stanna dem på rätt ställe då:-)

Så när han kommer fel upprepar jag "rutan" och han tar ett varv till, mindre risk för massa onödiga DK:-)

Så tänkte jag...

Kram Jeanette

anna sa...

Beckis har/hade ju samma problem som Maya så vi miste ju farten oxå eftersom han stannar in innan konerna och tror man ska stanna så tidigt. Jag tror man har gått för fort fram oxå, se på bacci tex hanna har nött in rutan med boll i varje dag en längre tid, för att lösa problemet så lägger jag iallafall bollen så långt bak i rutan som möjligt så jag får full fart och stannar honom 1 gång utav 10 där jag vill ha honom innan han fått fatt i bollen.

Jeanette sa...

Läser och funderar, vad är det man lär sin hund om man kör bollen i rutan. Lär man den rutan och de fyra konernas betydelse för en position? Eller tränar man jakt?

Vad händer om du säger "nej" och kommenderar igen, tekniskt sett så gör hon ju fel och hur ska hon veta att det är som mest värdefullt att göra rätt? Tänker etologi nu kombinerat med inlärning...

Mycket tankar... Kul :-)

Kram

Hanna aka Lilla My sa...

Jag lär hunden spring in i mitten av fyra koner, så ligger det en boll eller så får du en av mig.

anna sa...

Exakt det som hanna säger som jag menar men det tror jag ni förstår efter att ni tränat med mig. Denna inlärning har gett grymma resultat på ALLA hundar jag sett. Full fart och det är viktigt för mig iallafall och brukar ge höga betyg. Inlärningen med boll gör att min hund förknippar dom fyra konerna med boll typ.