lördag 10 september 2011

SOL OCH SKILLDA ÅSIKTER...

Har varit en lång dag idag känner jag med mycket tankar som snurrar men jag ska ta det från början. Dagens upplägg var enligt följande att det skulle visas vatten träning och Lydnad/Rally träning samt skulle det finnas en tipspromenad. Jag hade väl lyft frågan dagen innan om vi verkligen skulle ha allt samtidigt men det uppfattades inte som ett problem. Precis som jag trott så blev det ett problem då vattnet drog igång först gick alla dit - vilket är helt förståeligt - vilket gjorde att vi stod 2 timmar drygt med sällskap av 1 ett tag men sedan med enbart våra egna hundar. Vi passade på att träna lite och Zeke fick även gå en rallybana han med. Tror nog inte han tyckte jag var klok som ville att han skulle snurra både hit och dit.

Senare på dagen var det dax för medlemsmöte. Det skulle visa sig bli många givande diskussioner som ännu mer stärker vad jag tycker. En snygg exteriör är viktig för våra hundar men det är inte allt och jag tycker att man får inte glömma det. Är man inne på att avla på C höfter för att det är inge fara alltid så tycker jag att man är fel ute. Varför använde "sjuka" hundar när det finns så många friska? Dessutom så tycker jag att det viktigaste är att lägga fokus på mentaliteten på våra hundar, detta är enligt mig A och O. Har vi inte mentalt bra hundar så kommer ju rasen att falla ändå. Vem vill ha en 50 kg hund som inte går att ha bland andra hundar? Inte jag i alla fall och jag kommer ALLTID sätta mentaliteten som prioritet 1.

Resultatet från tipspromenaden redovisades innan mötet bröts upp och det var väl kul eftersom att Jonna och Viktor vann barnrundan :-)


Kvällen avslutades  med grille och mys tillsammans med min familj.

1 kommentar:

Tini sa...

Jag kan inte annat än att helt fullständigt hålla med dej,ang aveln..
För mig är det helt obegripligt hur man kan använda en hund med "dåliga höfter" (C) Och inte tala om mentaliteten. Den är som du säger A och O. Man pratar mkt om förarfel,och visst det finns många sådana brister. Men i det stora har det med aveln och göra.
Mentalitet & Friska hundar är prioritet 1. Annars är man långt ute och cyklar.

På tal om annat. Erkänn att rallyn inte var så tokig:-) Bara att köra vidare:)