tisdag 16 oktober 2012

DENNA J**LA VITTRING!

Idag har vi då gett oss på projekt VITTRING igen. Kan inte säg att jag är speciellt nöjd utan snarare tvärtom, ledsen på mig själv, frustrerad och vilsen.
JAG HATAR VITTRINGEN!

Stackars lilla Vinna fattar inte alls vad den där konstiga matten vill och jag i min tur blir frustrerad för att hon kör en blandning av trix och plockepinn.
Det jag har lärt mig mest ikväll är att hon är SUPER tydlig när hon inte förstår vad jag vill och jag måste lära mig att inte driva på i de lägena utan istället lugna ner mig och fundera på vad det är som är fel. Är det upplägget, instruktionerna eller kanske rent av allt min känsla.

Efter samtal med Philippa så har vi i alla fall bestämt att vittringen tränas utomhus och inte i källaren. Detta är ju ett steg i rätt riktning och per automatik så har jag bestämt att det blir i fint höstväder och utan regn då jag ska vara pigg, glad och positiv! Nu är det bara att köra på i lugnt tempo och inte förhasta sig så kanske vi också kan få till en vittring någon gång...

3 kommentarer:

Salong hair hos oss i mälarhöjden sa...

klart ni kan , ta det lugnt så fixar ni det. Jag körde köttbulle metoden på carma vilket gick lysande ;-)
vet att många inte gillar det sättet men för oss gick det bra.
Kram mia&carma

Yvonne - Exxon sa...

Superviktigt att hon tänker nosarbete i momentet! Exxon har också haft skitsvårt för momentet, fick tipset att slänga godis alldeles framför mig när vi står uppställda mot pinnarna och att han får leta godiset först, därefter flyta ut och fortsätta leta.
Så länge näsan är igång så lyckas han, så det har funkat bra :-)

Hanna aka Lilla My sa...

Har alltid befäst vittringen ute, delvis i högt eller halvhögt gräs (tror jag nämnt det vid några tillfällen) och det har funkat ypperligt. När väl hundarna fattat vad som förväntas av dem, så kommer det sitta stenhårt. Kämpa på!