söndag 14 oktober 2012

FOKUS PÅ RÄTT STÄLLE...

Idag har Vinna och jag varit inne i Halmstad Hundarena - fantastiskt ställe - och tränat hund ihop med ett härligt gäng inspirerande töser. Trots att vi inte alltid tänker/tycker likadant så kan det vara otroligt värdefullt att få höra någon annans åsikt. Vinna och jag tränar ju som sagt i princip ALLTID själva vilket gjorde detta väldigt nyttigt för oss.

Jag hade bestämt mig innan - tro det eller ej jag hade en plan - att försöka jobba lite med hennes impulskontroll - eller brist av - i olika situationer. Framför allt i fria följet där hon har en tendens till att låsa sig på saker och människor. VI lade på störning i form av både människor och bollar som rullades, kastades och studsades.

Rullande bollar var inga problem men när det blev lite studs så spratt det till i benen och det gick inte att behärska sig. MEN hon förstod otroligt snabbt att bara genom att man påtalade lite lätt för henne att detta är viktigt så klarade hon av alla dessa störningar på ett fantastiskt sätt och kändes mycket mer samlad ju mer störning som kom, fina lilla råtta!

1 kommentar:

Pia Fernqvist sa...

Kanonfint - bra jobbat!!