tisdag 3 juni 2014

SUMMERING AV EN UNDERBAR TRÄNINGSHELG

ONSDAG:
Som den sanna tidsoptimisten jag är så kom vi inte iväg riktigt som vi hade tänkt oss. två timmar försenade begav vi oss i alla fall iväg mot Dane Camp som skulle visa sig vara ett härligt ställe med fina träningsmarker men i total radioskugga :-O Kan säg att det var en upplevelse i sig att inte ha fri tillgång till internet och då framför allt Facebook längre, nyttigt! :-D

Väl framme så var det bara att skynda och sätta upp tältet innan det skulle serveras kvällsmat. Det var faktiskt riktigt kallt och blåsigt så vi höll verkligen tummarna för bättre väder resterande dagar. Det bjöds på en fantastisk Chili Con Carne med nybakta baguetter och efter att ha njutit av maten, några kalla och trevligt sällskap så kom vi i alla fall i säng i hyfsad tid ;-)

TORSDAG:
Äntligen dags för träning! Vinna som har varit i vila eftersom hon haft valpar var något taggad och det som jag trodde skulle bli mitt bekymmer - om hon orkade? kan vi väl säg inte var mitt bekymmer. Vi började dagen med att stå på linje 8 ekipage på varje linje och gamla Vinna var tillbaks. Märks att vi inte har upprätthållit de regler som vi hade i höstas och givetvis tog sig fröken friheter genom att bestämma själv när det var hennes tur att gå :-O Bestämde mig efter ett tag för att ha en kopplad till jag hade kontroll igen och det blev både lugnare för henne och mig.


Vid lunch serverades det brunch och vilken brunch sedan. Äggröra, Bacon, prinskorv, pannkakor, plättar med mera är bara en bråkdel av vad man fick. Helt fantastiskt måste jag säg. Trevliga människor och mycket tjöt blir det så klart innan det var dags för eftermiddags passet.

På eftermiddagen så var det dags för vatten och det är varken lätt träning eller optimal för oss. Att stå på linje fyra hundar vid vatten kräver mycket av både råttan och mig så vi behöll koppel på även här. När vi avslutade vid tretiden var vi alla rätt så möra utom lilla Knalla som var på topp då. Denna lilla hund har sött sig helt exemplariskt och varit helt obekymrad om att vi varit iväg och att det skjutits och kastats en massa, behöver jag säg att jag älskar det beteendet.

Kvällen avslutades med underbart god helgrillad kyckling, potatis och jättegod sås. För en sås människa som mig så var detta himmelriket, smakrikt och mycket! Denna kvällen blev något längre och med facit i hand så skulle det fortsätta i samma anda ;-)

FREDAG:
Träning hela dagen och idag stod det bland annat vilt på programmet. Var super längesedan lilla råttan fick ta vilt och här var det dessutom några vilt som hon faktiskt inte bekantat sig med tidigare. Jag tycker att hon löste det fint och det är skönt att se att hon är så trygg i sin vilthantering nu.

Vi gjorde också en "minnes" övning där det lades ut ett 15 tal dummys längsmed en stig där man skulle skicka hundarna så de skulle följa vägen. Vi svenskar missförstod nog lite från början och skickade på ut vilket ju skulle visa sig att vi hade lydiga hundar som gick rätt ut - rätt ut i skogen :-O
Men när vi väl kom på vad övningen gick ut på så gick det toppenbra för lilla råttan :-D

Samma goda brunch på dagen och kvällen avlutades med supergoda spareribs, goa tillbehör och lite gott att dricka till det. Mycket hundsnack blir det ju och det är ett privilegie att få vara med på en sådan hör träning.

LÖRDAG:
Här skulle vi verkligen utmanas. Vi skulle skicka över stängsel vilket vi aldrig gjort innan. Vinna var inte helt övertygad om att detta var rätt men gjorde ju det samtidigt väldigt enkelt för mig att hålla henne på linjen ;-) Men efter att hon och jag kört lite "lydnads tänk" gällande detta så löste hon uppgiften superfint och hoppade som aldrig förr.

Vi skickade också på eftermiddagen på dirigeringar bland annat en som var rakt ut i bushen där man helt enkelt fick lite på hunden. Riktigt jobbigt för mig som är så mån om mina smala korridorer - som ibland blir lite väl smala - då man inte kunde kontroller hur de gick. Hem kom hon med dummy i alla fall och jag var mycket nöjd.

Brunch som tidigare men ikväll var det ju sista kvällen vilket firades lite extra. Först fick vi bubbel innan maten. Det var lite tacktal och tjöt och sedan blev det grillad oxfilé med hemlagad bearnaise sås, såååå gott! Kvällen avlutades väldigt sent  och det var väl kanske inte det smartaste inför morgondagens WT. Vi fick också reda på vilka klasser vi skulle gå i och Vinna blev satt i öppenklass :-O

SÖNDAG:
Då var det dags för det avslutande WT:t. På första rutan fick man markering över 2 näthägn vilket hon löste mycket bra men sedan blev det för svårt när man skulle dirigera snett ut från där markeringen landat då det inte fanns någon som helst dragning dit. Här fetnollade vi :-(

Jag hade redan under torsdagen bestämt mig för att backa tillbaka och hela tiden vara på henne om hon "smög" fram och bara lyfta tillbaka henne. Kan säg att detta verkligen gett resultat. Inte en tass rördes när skotten gick och på de två sista uppgifterna skötte hon sig kanonfint. Jag är superstolt över henne även om det inte räckte riktigt till topp placering men bra kvitton har jag nu på vad vi måste träna. Nu är det bara att köra...








STORT TACK till Joe och Susanne för att vi fick komma med, det har varit fantastiskt roligt. Ett stort TACK också till alla trevliga människor som förgyllde dagarna med sitt goa humör och härliga sätt, vi kommer leva på detta länge :-D 
 
 

Inga kommentarer: