söndag 28 september 2014

DET BLIR ALDRIG SOM MAN TÄNKT SIG!!!

Idag har vi varit på WT i Stättared som SSRK Västra anordnade. Ett mycket trevligt arrangemang med utmanande rutor. Det man kan konstatera med facit i hand är att det som man trodde skulle blu en baggis var det som sket sig mest :-O

Vi började på ruta ett i vår grupp och jobbade oss igenom och här får jag ta på mig mycket av poängavdragen utom på första rutan för att jag startade en ouppvärmd hund på grund av tidsbrist 0 SHAME ON ME!

RUTA 1) DIRIGERING - BETYG 0
En tillsynes enkel dirigering upp på en klippt gräsmatta mot ett buskage. Vinna tog linjen fint men valde att göra som så mång andra att vika av mot höger ner i skogen på halva sträckan. Jag gjorde det jag inte skulle och gav upp och blåste hem hemmen, betyg 0.


RUTA 2) DRIVE+MARKERING - BETYG 10
Först gick det en drive klockan 14:00 som jag tyckte Vinna hade bra kolla på och sedan fick de en markering klockan 22:00. Tyckte hon spikade markering men blev lite vid men löste det ganska så lätt. Sedan var det dags att skicka på driven och här gick hon ut fint men fastnade på halva sträckan och allt efter det visade på TOTAL olydnad. Vi fick hem den men jag skulle inte vilja kalla det VI utan snarare hund på egen jakt :-O

RUTA 3) MARKERING +9 DIRIGERING - BETYG 8
Först gick det en markering klockan 12:00 som jag tyckte Vinna hade bra koll på men till min förskräckelse så missade hon helt och jag valde till slut att blåsa hem henne vilket så klart var en FET 0:a på något av vårt säkraste kort. Däremot dirigeringen som var RIKTIGT Lång med terräng skifte som jag aldrig trodde vi skulle få in skötte hon sig mycket bra på och en förvånad matte stod med dummy i hand oförskämt enkelt.

RUTA 4) DUBBEL MARKERING PÅ LINJE - BETYG 15
Längst ut kastad först och Vinna såg aldrig den andra då det var helt dolt nedslag. I detta fallet bedömde hon att det måste var en dubbel i vinkel. MEN hon var LYDIG och tog alla mina stopp och signaler och jag är väldigt stolt över henne ändå. Visst kunde hon spikat även 2:an men nu gjorde hon inte det och lydighet vinner i längden hos mig :-D

RUTA 5) DUBBELMARKERING MED FÖRFLYTTNING
Här gick det skott, förflyttning av kastaren och sen kast. Skott igen och ytterligare förflyttning av kastaren och sedan kast för att sedan skicka hunden. Här är jag så SJUKT STOLT över Vinna som gör ett fantastiskt jobb och hur det kunde leda till endast 7 poäng fortsätter att var en gåta. Jag lade in en liten protest men domaren dömer och den bilden HEN hade av det som hände var inte samma som min. Jag ÄR mycket stolt över Vinna som spikar markeringarna och LÄMNAR AV RAKT IN I HAND, mattes hjärta!

Vi vet vad vi måste träna mer på och fick många bra kvitton idag :-D TACK till "vall" Anna som testade på en dag i skogen med jaktisarna och för att hon filmade ;-)

Inga kommentarer: