måndag 29 september 2014

JAKT..... ELLER LYDNAD?!?

Nu har vi ju enbart jag och Vinna satsat på jakten sedan förra årets KM så det är ju drygt ett år och lite till. Visst har det hänt mycket och vi har kommit en bit på vägen men jag har fortfarande så svårt att få till det där sista :-O

När jag valde att lägga ner lydnaden för jaktens skull så var det för att jag lite tappat suget och gnistan och kände att jag hade ingen motivation till att stå och pilla med detaljer om och om igen. Nu är det ju så att de tär mycket detaljer att pilla på inom jakten också så för den sakens skull så har inget egentligen förändrats. Jag tror dock att det var ett bra beslut att lägga ner lydnaden tillfälligt då jag nu börjar känna att det hade varit kul igen.

Frågan är ju om vi kommer att kunna nå mina mål inom jakten eller om man ska ge upp och byta igen? Känns ju jätte tråkigt att ge upp dock när vi faktiskt har kommit mycket långt i vår utveckling men det känns lite som vi stött på en vägg när det gäller de här nedrans dirigeringarna. Samtidigt känns det lite fegt/B att ge upp, är mycket splittrad just nu. JAKT? LYDNAD? JAKT? LYDNAD?
 

SKA VI GÖRA DETTA?!?
 
 
ELLER DETTA?!?

3 kommentarer:

Linda sa...

Jag tror en lösning kan vara att köra båda. Det blir mer variation och motivationen hålls lättare igång. Samtidigt kan man inte träna samma sak varje dag, utan man får vara mer strukturerad när tillfälle väl ges.
Tyra kör lydnad, agility och jakt och jag upplever att passen vi väl kör inom varje gren har mer kvalité. Sedan får saker landa hos henne också, vilket jag tror är bra!
Men det viktigaste är att du gör det som magkänslan säger :)

Hundarna &Jag sa...

Samma här Ninni tränar brukssök och lydnad lite spår inland, lade ner jakten pga att Ninni är så het. Men börjat igen efter 1 års uppehåll. Nu är Jon mycket mer stabil fortfarande lite döv ...men mer stabil i transporten. Så variation är nog en god idé.

C.J. sa...

Jag gör så att vi tränar på det jag känner för för stunden. Känner jag för att träna lydnad så gör vi det, känner jag för att träna spår så gör vi det. Eller så kanske jag känner för att träna in något nytt trick, då blir det det. Jag tror man kan vara spontan och strukturerad i sin träning på samma gång, om du förstår hur jag menar. :)