fredag 17 juli 2015

1 VECKA KVAR TILL KM:T

Med drygt en vecka kvar tills det är dags för start på årets klubbmästerskap så känns det som att det är dags att strukturera upp vad och var vi behöver lägga sista rycket på.
Tror väl att man egentligen alltid vet om sina egna brister och vad man behöver jobba på men sedan är ju frågan vad man ska prioritera.
 
VINNA:
När det gäller lilla råttan så känner jag att vi har kommit en bra bit på väg när det gäller dirigeringarna på land och får förlita mig på att det sitter, dock behövs lite back to basic träning när det gäller höger/vänster och stopp. Vårt största dilemma just nu är igångarna vid vatten dirigeringarna då hon ibland kan tveka vid första skicket och jag måste skicka om. Så här är Vinnas fokuspunkter.
  • Vatten dirigeringarna - Igångar
    Här ska jag jobba på två olika ställen som är kända för henne för att skapa trygghet vid igångarna samt att även skicka henne från lite olika ställen och belöna upp att hon går i.
  • Tecken - Höger/vänster & Stopp
    Här ska vi bara köra enkelt, back to basic där stopp belönas upp och det är otroligt lönsamt att ta mina sidotecken. Snabba belöningar för att stärka upp självförtroendet.
  • Vilthantering - Inte ta omtag på stora vilt framförallt kanin
    Här kommer jag jobba som jag gjorde förra sommaren då jag hade problem med att hon kunde släppa vilt vid vatten. Jag kommer bara att vända om och gå så får hon springa efter. Det fungerade fint sista och jag känner mig trygg i att det kommer fungera lika bra nu.
 
KNALLA:
Med Knalla får vi se om det blir start. Jag känner mig trygg med att hon kan arbetsuppgifterna här handlar det mest om att trycka på för att hålla fotgåendet bra och stadgan. Vad som kommer att vara avgörande för om det blir start för lilla Loppan är vilthanteringen. Hon kan fortfarande funder en del vid upptagen på hur hon ska bära och lägga ner ibland för att ta om för att få ett bättre grepp. Detta ska ha löst sig och kännas bra för att det ska bli en eventuell start för oss
 
  • Fotgående - Trygghet och stabilitet
    Här ska vi fortsätta att jobba som vi gjort för att få ett lugn runt fötterna. Ska även pusha på det med störningar av olika slag för att trygga upp.
  • Vilthantering - Upptag
    Här ska jag göra som jag gjort med Vinna men dock aldrig träna ensam. Så fort hon är på gång med att plocka vilt så blir det inkallningssignal och sedan gäller det att springa och se om hon får lite mer bråttom då
  • Vilthantering - Avlämningar/inlevereringar
    Få till lugna och fina avlämningar och inlevereringar och här kommer jag fortsätta som jag gjort genom att bara vara svart/vitt. Lugnt och fint nej när det inte bärs rätt och lugnt och fint Bra när det bärs rätt. Detta har fungerat fint på henne hittills och det är bara att jobba vidare.
En plan finns i alla fall och nu får vi bara träna på och se hur långt det håller. Målet med start på KM:t är att kunna genomföra bra prov som jag känner mig nöjd med. Skulle det inte räcka hela vägen så gör det inget så länge jag känner att vi gjort det vi kunnat.
 

Inga kommentarer: