torsdag 9 juni 2016

ATT FLYGA MED HUND!

Det är många som undrat hur det fungerar att flyga med hund så jag tänkte att jag skulle dela med mig lite av mina upplevelser när det gäller det här. Givetvis så är det så olika hur hundarna reagerar men jag har flugit med både Vinna och Knalla och det har gått jättebra. Nu är det två hundar som är ganska så miljöstarka så för just de så har det inte varit några bekymmer.

Det är viktigt att kolla upp med olika flygbolag vad det är för regler som gäller för just det bolaget när man ska flyga med hund. Jag har flugit med SAS och tycker det har fungerat bra, speciellt när man ska ha med sig hund. Jag bokar min biljett precis som vanligt på deras hemsida då de har fri avbokning inom 24 timmar. Efter jag fått bekräftat att jag fått plats så ringer jag deras kundservice för att lägga en förfrågan om att få ta med hund. De vill då ha reda på måtten på buren och total vikt på bur + hund. Det är viktigt att ha en godkänd bur när man ska flyga med hund och jag har haft förmånen att få låna bur men det ska vara en bur av denna typ. Det står också klart och tydligt på bolagens hemsidor vad det är för regler gällande bur som gäller.
När man gjort en förfrågan får man en bekräftelse via mail om hunden får flyga med, annars får man boka ett annat flyg - har aldrig varit några problem för mig - och prova igen. Det är därför det är så bra att de har fri avbokning inom 24 timmar då man inte kan boka på hund när man bokar sin biljett.

När det då är dags att resa så gäller det att var i god tid - var vi inte nu sist - på flygplatsen då man ska checka in hunden först, samt betala för den då man gör det separat. När man flyger från Landvetter som vi gjort så checkar man in och betalar för hunden i "informations disken". När hunden är incheckad så får du även ditt boardingkort där och sedan bär det av till Special Bagage inlämningen för att lämna in hunden för ombordstigning på planet. Här kan man fråga när man SENAST behöver lämna in hunden då jag känner att jag vill att de ska vara med mig så länge de bara kan. Buren får åka igenom röntgen först och sedan är det bara att stoppa in hunden i buren för transport ombord på planet. På buren sätter man en lapp om vad hunden heter, när den lämnas in och när den senast är rastad och har fått vatten.
 

När detta är klart är det bara att ta ditt boardingpass och bege dig till gaten, gå planet och njuta av flygturen.

Väl framme på din destination så går man av planet som vanligt. Sedan går man till Special Bagage utlämning på den flygplatsen och där brukar det finnas en klocka man ringer på så kommer de med din pälskling i buren och sedan är det bara att njuta av er semester. :-)

Inga kommentarer: