lördag 14 november 2009

OCH TÅRARNA BARA RANN...

Fy vilken dag! Kan inte minnas när jag blivit så besviken och ledsen senast. Allt började bra med två oroliga platsläggningar. Maya ska veta bättre men blev distraherad av att hunden gick upp jämte och började nosa frenetiskt, det i samband med att hon satte sig innan kommandot då hon nog var väldigt medveten om att hon gjort fel gav oss 7 poäng på platsen. Ingen fara på taket många moment kvar. Sedan var det dax för linförigheten vår akilles häl. Det hela började med en överladdad Maya (var kom det ifrån) detta leder till att på språng marschen börjar hon studsa runt och tramsa. Det är nu det börjar... Helt plötsligt ser jag bara hur hon sliter i kopplet, slår med huvudet fram och tillbaka. Jag min dumma nöt tänker att hon tramsar och ryter till på henne. Hon drar och trasslar in sig i kopplet innan jag ser att halsbandet fastnat i munnen på henne. Jag tar tag i henne för att lugna henne och ta loss halsbandet varpå domaren skriker till mig - släpp hunden och halsbandet. Jag fick mig en rejäl tillsägelse om att det inte var tillåtet att fysiskt korrigera hunden. WHAT?!? Jag försökte ju bara hjälpa henne, en 0 på momentet och avdrag på helheten så klart. Mitt LP1 rök åt skogen för att jag "fysiskt korrigerade" min hund. Efteråt var jag så ledsen över att hon trodde att jag slet tag i Maya att tårarna bara rann. Vi tog en promenad upp i skogen för att samla ihop oss men oj vad ledsen jag var. Efter prisutdelningen så pratade jag med domaren och berättade vad som faktiskt hände, jag hoppas verkligen att hon förstår.

Så här blev i alla fall poängen...
Platsläggning 7 - sent ligg, nosar, sätter sig före kommando
Tandvisning 9,5 - reser sig
Linförighet 0 - ni vet
Läggande 9 - Nosar, fint läggande, dk-sitt
Inkallning 9 - flyttar ngt, vid sväng, fint tempo
Ställande 8 - ngr steg, LS, ljud
Apportering 8 - tjuvar, dk, håller löst
Hopp över hinder 9,5 - ngt vid avslut
Helhet 7 - Kraftig korrigering

Totalt 133,5 poäng och en mycket ledsen förare...

1 kommentar:

Jeanette sa...

Äh det är BARA en tävling! Ett träningspass där någon står och tittar på vad ni tränat på och hur färdiga ni är men momenten.
Du vet ju vad som hände så det är ju bara att ta det som en bra läxa, awsome! LP1! Here we come! :-)

Det är ju sjukt bra poäng i övrigt! IMPONERANDE!

Min mammas kompis hade två Newfoundlands när jag var liten de var båda SLCH ;-) Älskar att du tränar och kämpar med en stor hund som ingen förväntar sig ska komma långt, underbart att du sticker dem i ögonen!

Ska du byta ras alltså? :-)

//Jeanette och Samson