måndag 11 april 2011

VILKEN TRÄNING, UNDERBAR KÄNSLA...

Då ju tävlingen inte riktigt gick som jag tänkt mig - typ inte alls- så har jag funderat och klurat en hel del på mitt upplägg. Har konstaterat att mycket tror jag egentligen ligger i min och Zekes relation rent allmänt. Har ju satt upp belöningsregler men han följer ju kanske inte riktigt alltid de - när det passar han - vilket ju gör att det går mycket energi på att "diskutera" runt detta. Idag tog jag kontroll redan när vi gick från bilen och det kändes så skönt, och han var så mycket bättre.

Idag när jag gick ut på träningen hade jag satt upp några delmål och jag måste säg att jag är väldigt nöjd. Skulle bollbelöna till max och målet var att han skulle komma tillbaka varje gång utan trams, och vet ni vad ni som har sett min lille skit när han sätter igång kommer inte tro det. Han gjorde det varenda gång!!!

Höll mig också till min plan som jag hade, lägga fokus på rutan, stå, apportering och plats. Rutan fungerade klockrent. Skickade från alla håll och på olika avstånd och inga tvivel där inte. Stå körde vi mycket som en enskild bit idag i olika situationer och det fungerar fint, monterade sedan in  det i rutan och det blev sååå bra. Platsen fungerade också jättefint idag, han ligger tryggt och fokuserat - fattar inte vad som händer när vi tävlar - och det finns inte minsta tillstymmelse till att han skulle lyfta. Apporteringen jobbar vi vidare på att få bättre gripande och idag var det inte alls lika mycket slarv så det tar sig.

Kändes så otroligt skönt att kunna gå ut och köra detta passet idag när man känner att det fungerar. Var grymt besviken efter tävlingen och kände inte alls igen min hund, idag var han TILLBAKA! :-)

Inga kommentarer: