söndag 19 augusti 2012

JAKTPROV MED RÅTTAN

Efter gårdagens urladdning var det bara att ladda om batterierna och tagga igång igen. Kan säg att när klockan ringde funderade jag allvarligt på att skita i att åka. MEN tog tag i mig själv och masade mig upp. Provet var i Kilanda så det var dryga 16 mil innan vi väl skulle anlända på plats. När GPS:n sa att vi var framme var vi mitt inne på ett industriområde och jag hade väldigt svårt att tro att provet skulle vara där men som tur var guidade Hanna mig rätt bland alla lastbilar och dylikt.

Gick snabbt ner och kollade hur provet såg ut och hur lång transport tid mm som behövdes. De var en bra bit man skulle gå innan man kom fram till provplatsen och när jag väl där såg terrängen så höll jag på att svimma. Bara sump och dy mark överallt. Blev väldigt osäker på om lilla råttan skulle fixa detta.

Efter en mycket lång tids väntan så blev det fram på eftermiddagen vår tur. Kan säg att Vinna var allt annat än lugn och avslappnad när vi begav oss fram till starten. Lyckades dock ändå paketera henne såpass så att vi kunde förflytta oss hyfsat tillsammans. Mycket trevlig domare gav instruktioner och påminde mig snällt om att man mår så mycket bättre om man andas.

Det började med två enkelmarkeringar på vatten. Nr 1 landade i näckrosor och Nr 2 landade i vassen. När jag skickade ut lilla råttan på den första så kan jag lova att jag aldrig sett något liknande. Vill inte påstå att hon simmade utan snarare så sprang hon på vattnet. Var väääldigt svårt att stå där och vara allvarlig utan att fnittra ;-) Hur som helst så kom båda änderna in och när hon hade hämtat den första så lugnade hon ner sig och simmade mycket fint på den andra.

Efter detta var det en transport till söket där det kom 2 skott. Första skottet gick bra dock markerade hon lite och jag hann inte reagera. När andra skottet kom så brann det till i benen på lilla råttan och hon stack ut i söket. Allt gick så fort och vips så var hon inne och lämnade av en kanin. Efter detta så fungerade sökarbetet fint och jag kunde samla ihop henne emellan. När sista viltet skulle in hade jag svårt att få ut henne i det området för hon ville hela tiden dras ut på fältet - öppenklass dirigeringen från dagen innan låg där - och där kunde jag inte riktigt bryta henne. Helt plötsligt ser man hur hon vittrar och vindar och drar i full fart mot båten där hon försökte krångla ut anden ur påsen :/ Hon kämpade på jätte bra hela tiden och kroknade aldrig.

Vi avslutade det hela med en landmarkering som hon spikade och lämnade fint i hand. Härlig känsla när det var klart och man kunde pusta ut lite. Att vi skulle få pris trodde jag väl inte men var ändå nöjd med vår prestation eftersom att vi faktiskt genomförde hela provet.

När det var dax för den muntliga kritiken så säger Sören "Jag bara älskar denna hund". Mycket roligt att få höra sådana ord. Han påtalade att hon var en oslipad diamant som inte hade gått i skolan :-o Kan inte förstå vad han menade med det ;-) Men han älskade hennes egenskaper och hennes otroliga arbetslust. Få förunnat att vilja så mycket som hon vill,  men det är också det som stjälper oss. Men ett 3:e pris fick vi och en stor kram. Är otroligt nöjd med dagen och  nu siktar vi framåt!

1 kommentar:

Annelie sa...

Vilken härlig öppen kriti´k och STORT GRATTIS till pris!