lördag 3 november 2012

ELIT DEBUTEN AVKLARAD

Då var vår ELIT debut avklarad. Känns väl helt okej att ha genomfört det men är mycket besviken på både Zeke och mig, Elit klass var helt enkelt för svårt.

Då min nervositet var mer än påtaglig inför denna tävling så fick jag tyvärr tillbaka gamla dåliga - riktigt dåliga - beteende från Zeke viket resulterade i att efter gruppmomenten hade vi med oss två 0:or. Zeke kunde inte motstå de delikatesserna som herr och fru kanin lämnat efter sig på natten och då blir det inte många poäng.

Försökte samla ihop mig så gott det gick och hade som mål att göra det bästa utav det som var kvar. Nu var det ju tyvärr så att det regnat hela morgonen och planen var tokblöt. Ni som har följt oss vet om att detta är ett stort problem för mig och Zeke då han varken vill sätta sig än mindre lägga sig då.

Fria följet kändes hemskt och jag fick jobba på han i varje halt för att han skulle sätta sig vilket resulterade i en mass dk:n med både röst och kropp. Att vi lyckades ro iland betyg är jag både förvånad över och får väl känna mig nöjd med vår 5:a 

Zätat var skiften stå/sitt/ligg. Zeke började bra med ett kanonfint stå men vid andra skiftet ville han ju inte sätta sig så han stod igen. Jag släppte igenom detta och tänkte att man kan ju ha ett fel skifte men när han inte ville lägga sig heller så vände jag mig om och gav ett kraftigt DK. Jag ville verkligen att han skulle ligga och känner mig ändå nöjd med det beslutet trots att nästa 0:a var ett faktum.

Inkallningen skötte Zeke bra tycker jag men återigen så krävdes ett DK för att få han att lägga sig vilket gav ett slutbetyg på 6. Men här är jag ändå nöjd, bra tempo och fint stå.

Rutan var en höger ruta och jag kände mig ganska trygg här då Zeke inte haft några problem med rut skicken. Men det måste blivit kortslutning för han vek av mot inkallningskonen och sedan så tog han ett varv in mot mig vilket domaren bedömde som att han var tillbaka -vilket han inte var - och nästa 0:a var ett faktum. Jag hade ju ändå inte fått några storslagna poäng men det hade ändå känts gött att få in han i rutan, men men.

Dirigerings apporteringen lottades vi givetvis till en vänster bara för att det är vårt svåraste. Zeke började bra med fint konskick och en tendens till att vika av rent ut mot vänster men på vägen får han syn på mitten och jag lyckades inte stoppa honom från att ta den. Betyget blev 0

Hopp apport tycker jag ät lite olyckligt. Zeke tar inte i riktigt och får ett islag på utvägen men annars en jättefin apportering, betyget blev 7.

Vittringen gör han kanonfint sorterings arbete. Jag trodde nästan han hade tagit fel men icke så nicke, här är han verkligen en klippa. Däremot så fick vi tillbaka vårt gamla problem tugget så det är bara att ta tag i det igen. Det kostade oss 3 poäng och betyget blev en 7:a

Vid fjärren får jag hjärnsläpp och inser nu efteråt att jag hade väldigt svårt att läsa skyltarna nu när de inte är bakom hunden längre. Jag slarvar och förutsätter att det kommer ett stå, kollar inte så noga på skylten och det skulle vara ett sitt. Fel skifte och betyg 0 vilket kändes otroligt surt då Zeke gjorde en fin fjärr trots vätan. Nedläggandet var segt men helt låsta bakben och en stolt matte som får ta på sig den missen själv. Nu bet jag om det och jag får helt enkelt träna på att någon står på mitten för det störde mig rejält.
 
Nu ska vi samla ihop oss och så får vi se när vi kommer ut nästa gång. Känns inte riktigt som att vi har i Eliten att göra ännu men det är kul att ha provat i allafall. VI ska träna på och så får se hur det känns framöver. Här kommer ett litet klipp från tävlingen.
 

3 kommentarer:

Jeanette sa...

Vi sitter i samma båt i helgen!

Besviken men stolt så jag vill spricka på samma gång... värre känsla finns inte...

Satsa och kör! Ni kommer lösa det! :)

Sandra, Thyra, Lhine o Rhiva sa...

Jättesnygg fjärr, en 10:a! Ni gjorde ju svårare fjärr än det skulle vara :)

Karin sa...

Jättefin fjärr! Bara att ladda om :)