söndag 6 januari 2013

FUNDERAR, FUNDERAR OCH FUNDERAR...

Att ha en högtempererad hund är för det mesta väldigt roligt och stimulerande. Vinna gör allt med full fart och massor med glädje men det är ju också det som är problemet. Allt går fort och även felen lärs in väldigt fort. Just nu sitter jag och funderar mycket på vart jag ska börja, vart jag vill, var jag behöver lägga fokus och det enda jag kan konstatera är att jag vet inte riktigt. Vi behöver träna helhet men inte tappa detaljer, vi behöver träna detaljer men också få till uthållighet. Det är väl det här som kallas charmen med hundträning, eller?!? Det enda jag är helt säker på är att vi behöver träna och vi behöver ha en plan.

Planen nu blir enligt följande: Detaljträning hemma där vi lägger fokus på de små bitarna som inte fungerar och även fokusera på att hålla uppe glädjen i de bitar som fungerar. Sedan har vi bokat Lotushallen två gånger i veckan nu då jag kommer lägga fokus på kedjor och uthållighet, även här köra fatmomenten.

Martin kommer lägga fokus på ställand under gång och linförighet hos Våga och jag tror det är bra att vi har bokat in dessa gånger för hans skull så han får lite struktur i träningen.

Här kommer lite filmklipp från träningsdagen med Mona på de saker som faktiskt vara helt okej. Känns ju lite tråkigt att bara visa det som inte fungerade ;-)

Inga kommentarer: