tisdag 12 november 2013

ÄR NI SUGNA PÅ ATT TRÄNA DIRIGERINGAR?

Har funderat på detta ett tag nu och tänker mig en kombo av kurs/samträning. Att vi inte är hela vägen fram ännu med vår jaktträning det vet jag men efter sommarens kurser och all vår egen träning så känner jag att vi har betydligt mycket mer på benen nu än tidigare.

Vår styrka är helt klart dirigeringarna och kanske också just för att jag tycker det är så fantastiskt kul att djup dyka i detta stora projekt. Att kunna dirigera sin hund i jakten är ju otroligt viktigt och i mitt tycke ovärderligt. Att sedan bygga sin träning genom tydliga tecken och framför allt klockrena signaler har jag kommit förstå på senare tid är A-O.

En ovillkorlig stopp signal kan vara skillnaden mellan 20 poäng och 0 poäng på ett WT till exempel, tro mig jag vet ;-) Lika så en lyhörd hund som har ett öppet sinne för att ta direktiv från sin förare.

När jag funderat på detta ett tag så tänkte jag mig som så här. Det finns plats för 5 ekipage och vi träffas 4 gånger. Jag står för marker, upplägg och träningstips där vi går igenom lite allmänt om dirigeringar, stopp och utvecklar detta allt eftersom. Dirigeringar bygger mycket på förtroendet mellan hund och förare vilket gör att vi kommer jobba mycket på detta.

Kostnaden för detta är 400 kronor, dvs 100 kronor per gång och vi håller på i cirka 3 timmar beroende på hur mycket hundarna orkar. Jag kommer anpassa övningarna så det spelar ingen roll om man är helt nybörjar eller om man kommit en bit på vägen,  kravet är dock att hunden apporterar. Låter det intressant?

Maila mig på aquaseers@gmail.com eller hör av er på tel: 0735035859

Inga kommentarer: