måndag 21 juli 2014

VILKEN HELG!

Dåligt med uppdateringar här på bloggen men vi kom hem sent igår och helt ärligt så har jag varit helt slut. Det har gått i ett hela helgen och vi har haft det super trevligt, träffat många härliga människor och sett många fantastiskt duktiga hundar.

Började på fredagen med Nordiska Mästerskapet för Golden. Pampigt värre var det med nationalsånger, flaggor och uppklädda lag. Vi hade turen att kunna få följa både pappa WHIP med sitt norska lag och det svenska laget Scorpions. Det var jämt mellan dessa två länge tyckte jag och det var kul att se hur proffsigt alla förde sina hundar. Det slutade med att det svenska laget Scorpions vann, Stort GRATTIS till de och det norska laget med Whip i blev 2:a.

Hade förmånen att ha trevligt sällskap utav Marika - som har lilla Lila - och Tina - som har Nemo - på campingen och mycket tjöt blev det. Är väldigt tacksam för allt pepptalk jag fått under helgen och man märker verkligen vilken skillnad det gör när man har folk runt omkring sig som inte låter en falla ner i dåliga tankebanor.

Lördagen kunde börjat bättre. Vi satt i lugnan ro på campingen jag och Jonna och njöt lite av stillheten innan vi skulle åka bort för samling. Tyckte det var lite märkligt att alla började köra bort vid strax efter 7:00 då det ju inte skulle vara samling förrän klockan 08:00. Tji fick jag då jag läst fel på papperna och det var samling 07:30 och provstart 08:00. Kan säg att lite bråttom fick vi men vi hann dit i tid med minsta möjliga marginal och prickade av oss.

Råttan och jag skulle gå för en norsk domare som hund nummer 8:a och det var en lite annorlunda ruta. Som vanligt började jag återigen analysera allt som kan gå fel men fick snabbt lite stöttning i att tänka rätt, tack för det! Efter att ha kollat på Lena och Dagmar som gjorde ett jättefint jobb men fick lite tjorv på söket så åkte jag till campingen och hämtade lilla råttan. Kände mig hyfsat lugn ändå för att var jag och så även lilla råttan. När de magiska orden kom "nästa hund" så var väl Vinna  med ens lite mer taggad ;-)

Provet började med att man gick fot utmed vattnet ut en bit på en udde, här fick man en enkel vattenmarkering - inga problem för liten råtta.
Man gick sedan ännu längre ut på udden och där låg det ett litet närsök med två änder max 15 meter ut i vass/vatten - var lite orolig för detta då det är mycket spring i benen i början. Hon drog iväg snett ut en bra bit men plötsligt så stannar hon upp vinklar in mot där änderna skulle vara och jobbar så jävla snyggt rent ut sagt. Nästa skick bara spikar hon den andra anden som om hon visste var den låg.
Tillbaka till första positionen och så kom det en vatten markering till - Inga problem här heller.
Vi förflyttade oss ut på en myr där markeringar och sök låg. Först kom det en enkel markering som kastades in i söket - Vinna spikade denna :-D
Sedan skulle 2 vilt hämtas in från söket - Vinna gjorde ett helt makalöst jobb ute i fältet. Jag har aldrig sett henne jobba så strukturerat och motiverat någonsin.
Kastades en markering till in i söket - Vinna spikade även denna.
Till sist skulle två vilt till in i söket. - Vinna jobbade på superfint och domaren gav hen den fina kritiken att hon gjorde ett "prakt sök". Matte var mycket nöjd med henne :-D

Det kändes som vi gjort vad vi kunde sedan fick man se hur långt det skulle räcka. Domaren var en kul liten prick från Norge, mycket trevlig men lite lurig i sin kritik. Vinna fick dock mycket fin kritik och vi fick våran 1:A OM hon var tysta på vattenmarkeringen i passiviteten - Det var hon!

ÄR så himla nöjd med lilla råttan som visade att hon kunde och att vi äntligen kan säg hej då till NKL och ta sikte på öppenklassen även på B-prov.

När vi stod och väntade på prisutdelningen så ropade de ut i högtalarna att jag och en annan skulle hämta våra hundar :-O Kände hur paniken började komma då Vinna suttit i bilen och jag vet hur taggad hon är när man tar henne direkt från bilen. Det skulle tydligen bli en "Run Off" mellan mig som blev provbäst i min ruta och mellan den hunden som blev provbäst i sin ruta. En enkel markering skulle hem och givetvis drog jag lotten för den svårare markeringen, suck!
Vinna skötte sig bra men det kändes som den andra hunden vunnit då det gick betydligt snabbare för den.
MEN lilla råttan vann! Hon blev provbästa hund på lördagen av båda NKL rutorna och det går inte att beskriva de känslorna som kom. Vill också TACKA för allt stöd av alla fantastiska människor som hejade och höll på oss, och även tacka för alla gratulationer.

På söndagen räckte vi inte hela vägen till klubbmästare men vad gör väl det. Är så nöjd med helgen och den fina kritiken Vinna fick.

"En solid apportör med stor arbetskapacitet. Arbetar målmedvetet genom hela provet" 

4 kommentarer:

Linda sa...

Stort grattis!! :)

Malin sa...

Ni är grymma, du och Vinna! Grattis! :)

Josefin Johansson sa...

Stort stort grattis! Hoppas vi ses någon dag ute på jaktprov!
Kram

C.J. sa...

Grattis!! Va kul! :)