tisdag 21 oktober 2014

MAN KAN INTE LASTA HUNDEN FÖR ATT DET BLIR FEL NÄR MAN SJÄLV BETER SIG SOM EN IDIOT!

På dagens träning med Vinna så skötte hon sig fantastiskt bra och var mycket lyhörd. Hon fick dock kämpa en hel del i onödan då hennes matte inte skötte sig lika bra :-(

Vi började dagens pass med att träna STOPP. Då jag är urusel på att kasta så hade jag för en gångs skull med mig "jacketten" ut för att kunna stoppa på längre avstånd. Vinna gjorde fantastiska stopp och vad det blir mycket lättare när man kan kasta ut bollen dit hunden faktiskt är :-/

Började med att köra raka linjer och de dummys som låg där har legat ute i ett par veckor så de var i princip helt dolda av löv och bös men hon jobbade mycket fint. På slutet var det 1 kvar som låg riktigt nertrampad under löven och här fick  hon kämpa rejält. Hon släppte området ett par gånger men jag satte bara tillbaka henne och blåste ny söksignal, jag lyckades övertyga henne och hon fick massa beröm för att hon kämpat.

Sedan kommer vi ju då till den delen i vårt pass där jag tänker att jag ska briljera och höja upp nivån ett snäpp - vilket jag ju i och för sig lyckades med - genom att dummisarna lades ut igen medans Vinna inte såg. Jag hade bestämt att lägga tyngd på lyhördhet och åtlydnad av signaler. Lade därför alla dummisarna synligt så det skulle bli mycket retning när stoppet sedan kom.

Första skicket gick fint, rakt ut och toppenfin STOPP signal torts att hon i princip stod på dummyn MEN hon  lyssnade hela tiden. Nu slog jag på geniknölarna - eller INTE - inför andra skicket. Skickade rakt ut och hon gick återigen jättefint, blåste stopp som hon tog jätte fint och jag ropade så klart bra. Här kommer jag då på den briljanta idén att kasta ut en tennisboll med jacketten - som jag tidigare belönat stopp med - som störning för att sedan sätta henne i närsök. Givetvis så stack hon ju efter tennisbollen och vi hade lite diskussioner om huruvida detta var okej. Allt löste sig och vi fick gjort det vi skulle och båda var nöjda och glada.... till slut!

När jag väl kom in så är det bara att SUCKA djupt över ens eget dumma tänk. Har börjat att försöka analysera när det blir fel - tack vare en mycket klok kvinna - och försöka tänka mig in i hur Vinna uppfattar det som händer. Har man då belönat STOPP med boll/jacket precis innan så är det väl kanske inte heller så konstigt att efter att hunden gjort ett fint stopp, fått ett BRA och det sedan kommer en boll farandes med jacketten att de sticker efter den?!?

Här ser man vikten utav att ha en plan, tänka ut på vad man gör, vad man belönar och vad man korrigerar. Det gjorde INTE jag idag, tur att jag har en mycket tålmodig hund som ställer upp på mig i alla fall :-)


Inga kommentarer: