onsdag 18 februari 2015

VALPARNA ÄR HÄR :-)

Efter några jobbiga dagar så kan vi nu äntligen pusta ut och njuta av att allt har gått bra. Vinna hon har verkligen varit hjältemodig och gjort ett fantastiskt jobb hela tiden. Ett öppningsskede som höll på i 26 timmar tog hårt på Vinna men även på mig då det inte blev mycket sömn.
 
Inatt vid 23:30 så började hon äntligen att krysta. Tyckte hon hade bra krystvärkar men det hände inte så mycket. Försökt googla och leta information samtidigt som jag supportade Vinna, Tack till Anki som supportade via Messenger. När klockan började närma sig 01:30 började jag bli riktigt orolig om vi skulle behöva åka ner till Helsingborg med henne. Tog kontakt med de via telefon och då hon fortfarande mådde bra, inga konstiga flytningar så skulle jag känna efter om det satt någon fast. Visst kunde jag känna men det är ju inte så enkelt när man inte vet hur det ska kännas och vet vad det är.  Vi gick ut och gick en promenad i trädgården och skulle sedan ge det en chans igen. Väl inne så fortsatte Vinna krysta och innan vi skulle ta ny kontakt så ville jag känna igen, kände då tydligt att det hade kommit mycket längre ut. Martin gick då och lade sig igen och jag fick bara vänta och stötta Vinna. Helt plötsligt så ser jag en tunga i öppningen och får en riktigt dålig känsla men Vinna kämpar på och 02:40 så kommer den första valpen ut, en stor tik på 575 gram så har blockerat vägen för de andra. Efter att vi gjort rent och sugit ut lite vatten ur lungorna så var hon faktiskt pigg och alert. Vinna var väldigt moderlig och gjorde ett fantastiskt jobb. På mindre än en timme så var alla 6 valparna ute, pigga med gott gry och vääääldigt hungriga ;-) Inga dödfödda valpar utan det var de 6 som fanns.
 
Nu har vi sovit lite och bara myser utav lugnet i valplådan. Många valpköpare kommer att bli besvikna men några stycken också väldigt glada, inget man kan göra åt det när mother nature vill annorlunda.
 



3 kommentarer:

Malin sa...

Stort grattis till valparna och skönt att allt gick bra! Ska bli spännande att få följa deras utveckling! <3

Linn sa...

Skönt att de är ute! Grattis till den lilla kullen :)

Eva-Carin sa...

Grattis till dina gullungar.
Hoppas att allt går bra. Mina småttingar är nu 2 dagar och helt underbara.