måndag 26 oktober 2015

TÄNK - GÖR - TÄNK OM - GÖR RÄTT!!!

Det är inte alltid lätt att träna hund. Man gör en plan och tänker att det är en kanon plan och helt plötsligt så händer något som gör att det inte alls blir som man tänkt sig. Här gäller det att snabbt tänka om för att få ett bra resultat och inte bara bli frustrerad och köra på. Idag blev jag frustrerad och körde på och kunde inte alls förstå varför den enklaste grejen som ett litet linjetag med stopp kunde bli så himla svårt. Vi tog oss igenom det - efter en hel del delade meningar - MEN det var ingen vacker syn.

Efteråt så hade jag ett samtal med en mycket klok tjej - TACK - och då blev ju allt så himla uppenbart. Det jag tänkte på plats var en sak men när vi sedan diskuterade så blev ju läget helt annorlunda. Det som är positivt i det hela är ju just det att det i alla fall blev uppenbart sen vad som hänt och därför kan jag ju också förhoppningsvis lösa det. När man berömmer alternativt säger att något är fel till en hund är det inte alltid de uppfattar det så som vi tänkt, det blir dagens lärdom efter min träning med lilla råttan idag.

Nu gör vi en ny plan och ska hålla isär begreppen för att inte hamna i liknande situationer igen där det egentlige handlar om missförstånd. Hon kämpade på väl idag i alla fall och man kan ju inte skjuta hunden för att matte är korkad ;-)

Vi jobbar vidare på stadgeträningen vid skott och kast och det känns som att det går framåt, det är en bit kvar för att hitta tillbaka till där vi var i höstas men vi kämpar på...


Inga kommentarer: