söndag 4 oktober 2015

VEM KUNDE TRO ATT DENNA LILLA GYLLENE SKULLE GÖRA SÅDAN AVTRYCK I MITT HJÄRTA?!?

Vissa dagar så kan jag bara sitta och le över denna hund medans nästa dag så rinner tårarna av frustration och uppgivenhet. Tror inte jag vet någon som kan trigga igång så otroligt mycket känslor hos mig som Vinna kan. Det är ju just därför jag tycker så otroligt mycket om henne! Ingen kan göra mig lyckligare när vi lyckas än hon och ingen kan heller få mig så otroligt besviken när vi misslyckas. Grejen med Vinna är att inget hon gör är "lagom" det ordet finns inte i hennes vokabulär utan det är allt eller inget som gäller, något jag fått lära mig efter hand.
 
 
Ibland kan jag bli så arg och besviken på henne när hon fullständigt flippar och söndagens WT var ett sådant tillfälle. Som tur är så har jag också kanske lärt mig något under de år vi har hållit på och gjorde en bra grej utav WT:t som vi förhoppningsvis har med oss till nästa gång. Detta var dock inte den stora poängen för dagen...
 
När jag satt och funderade över vad som hänt sedan för hösten då hon gick så fint och var så samspelt med mig tills nu. Frågeställningar ställdes som lät mest som "jag förstår inte hur det blivit så  här" Men när jag väl bollat med mina underbara stöttepelare så blev jag inte så förvånade över våra resultat eller uteblivna resultat. För ett år sedan var Knalla en liten valp och jag hade knappt börjat att träna henne och all fokus och tid lades på att träna Vinna. Dessutom så tränades hon mycket och kontinuerligt och ständigt med 100% fokus på stadga, lugn och följsamhet.
 
Den sista tiden så har jag lagt mycket fokus på att träna Knalla och dessutom så har jag haft mycket att göra på jobbet så det har egentligen inte blivit så mycket träning alls för någon. Vinnas träningspass är lätträknade då de nog går att räkna på en hand och det vet jag att det fungerar inte med en sådan hund. Istället för att bli frustrerad för att hon är överladdad borde jag bli förbannad på mig själv i stället för att inte gett henne bättre förutsättningar. Viktigt att komma ihåg är ju att man kan inte lasta hunden om inte vi ger den de rätta verktygen.
 
 
 
Nu har jag bestämt att se om min teori håller och kommer därför satsa stenhårt på Vinna nu fram till sista WT här för i år och se om det blir någon skillnad. Jag är övertygad om att det kommer att bli stor skillnad och det ska bli spännande att se om teorin håller. Vi kommer att satsa allt på "lugnt och fint" även om det inte är det som vi gör bäst, vi har lyckats förut och det är få som är så envetna som jag - möjligtvis Vinna ;-) Men vi ska fixa att ta oss dit igen! Jag vet om att råttan är grym, vi ska bara få bitarna att falla på plats igen...
 
 
Mattes fina Vinna!



Inga kommentarer: