lördag 28 maj 2016

MINA TANKAR OM SÖK TRÄNING!

Givetvis när man tränar jakt sök med sina hundar så måste man ju se till att alla hundar är individer och så klart läsa av de från situation till situation. Jag har ibland fått höra att mina tankar kring hur man tränar sök är lite konstiga och ibland tuffa för hundarna. Ska väl tillägga att detta är inget jag gör med mina hundar förrän jag vet att de kan "söka" och förstår vad det innebär.

Jag tycker att när man tittar på jaktprov idag och på statistiken så är det just i söket som de flesta hundar faller och inte orkar jobba fullt ut. Man ser tydligt att när det börjar bli jobbigt och de inte hittar så börjar de komma hem och fråga sina förare om hjälp. Det är här jag vill att de ska tänka att lägga på en extra växel istället för att ge upp.

Jag har definitvit inte de lydigaste hundarna och vi sliter alltid med vår dirigeringsträning och tecken men om jag ska påstå något om de så kan de faktiskt SÖKA. Hur gör jag då?

Jo när hunden vet vad ordet sök betyder så tränar jag på lite olika vis och försöker alltid att tänka på att variera upplägg och terräng så mycket det går, använda mig utav naturen och de "naturliga väggarna" och hindrena som finns där. Även om jag nu kommer beskriva några olika scenarion så är jag ju självklart flexibel emellan dessa och man får aldrig glömma att det är jätteviktigt att kunna läsa av sin hund.

SÖKTRÄNING 1:
Här har jag ett område där det ligger kanske mellan 10-20 apporter ute på ett stort område. Jag vill här att min hund ska plocka in en 10-12 apporter i alla fall. Tanken med detta är att oftast på prov så ska de plocka in 6-8 stycken och om man då har en hund som är tränad för att hämta 10-12 apporter så kommer 6-8 på ett prov att bli en baggis. Hunden kommer inte ens hinna att tänka att lägga av då den är så van vid att hämta många. Jag tränar väldigt sällan med "rätt" antal apporter.
 


SÖKTRÄNING 2:
Här använder jag ett stort område men har inte fullt lika många apporter ute som ovan. Jag använder mig utav mini apporter och det är enbart för att de ska lära sig att man kan inte "springa" in ett sök, man MÅSTE sätta på näsan och jobba in det. Jag är inte rädd för att hundarna får slita lite, de klarar mycket mer än vad vi tror.

SÖKTRÄNING 3:
Här är väl den metoden som jag fått flest höjda ögonbryn för och det är mina "tom sök", japp det stämmer jag använder sök som är helt tomma men med många tomma legor. Detta gör jag för att jag vill att hundarna ska gå slut, började med att jag använde det till Vinna för att bränna av henne men använder det mer och mer i min sökträning  men på ett mer utvecklat sätt.

När jag gör detta så har jag ett annat sök tillgängligt med många apporter i om ut i fall att jag skulle behöva det men oftast använder jag inte det men beror så klart på hur sökträningen gått och återigen hur man läser av sin hund. Tricket med detta är att tänka "vad är det vi tränar" ? Att hämta in massa apporter eller att "söka" ?

Det gör inget om hunden går slut, den dör inte av det och inte jag heller. Jag väljer dock att försöka blåsa hem min hund innan den väljer att komma hem själv då det inte är ett önskvärt beteende för mig när man är ut och jobbar i söken. Jag brukar säg när folk frågar hur jag kan träna på detta viset att det är bara JAG som signalerar till hunden om den gjort fel, den kan inte veta det om jag inte säger det till den och därför är jag inte heller rädd för att låta de ta slut, jag kan ju berömma de för en hemkomst signal likaväl som en apport.

Har jag hundar som blir osäkra så kan jag efter att ha jobbat med "tom sök" skicka ut de  i det söket där det finns många apporter för att motivera upp och man måste ju hela tiden ha en balans i träningen och läsa av så att hunden verkligen känner att den gör rätt. Detta har fungerat fint på mina hundar och jag tror verkligen på att vi måste utmana våra hundar i sökträningen både mentalt och rent fysiskt för att de ska klara av det. De ska ju trots allt egentligen kunna jobba en hel dag utan att ge upp om de är med på praktiskt jakt, då ska de nog klara av att springa tomma på träning lite då och då ;-)

Inga kommentarer: