söndag 29 maj 2016

TRÅKTRÄNING - OM DU FRÅGAR KNALLA :-/

Det här med tecken och dirigeringar är något som jag aldrig riktigt får till med mina hundar, suck! Det borde ju egentligen inte vara så svårt kan man tycka men jag tror att varken jag eller hundarna tycker det är speciellt kul och därför slarvar i träningen.

När det nu börjar närma sig Piteå resa för mig och Knalla så kände jag att vi MÅSTE kolla på det lite grann i alla fall. Knalla var inte helt övertygad om att det är rätt och det känns faktiskt som att i just detta så fattas det lite tryck och motivation. Yapp, det stämmer! Denna hund som jagar i söken som en gud, markerar fantastiskt och alltid med högt tempo och mycket motivation försvinner när det blir basic träning på apellplan. Kanske inte mina hundar trivs med att vara så lydiga ;-)

Skämt åsido, det är svårt att få till bra träning och mängdträning när hon tappar sugen så snabbt. Det känns lite som att när apporterna bara ligger där så blir det för enkelt och då börjar hon tänka annat...
Tips mottages gladeligen! Tycker det är svårt att få till raka skick och linjer i skogen och vill gärna att hon lär sig tecknen på rätt sätt men kanske jag får ge vika där och köra det i skogen i alla fall där motivationen är högre...


Inga kommentarer: