tisdag 15 februari 2011

DAGENS TRÄNING

... blev väl inte riktigt som jag tänkt mig. Var mycket purken på min man när han inte kom hem förrän strax efter fem och mörkret börjat komma. MEN som den ihärdiga hundtränare man är så stoppade detta inte oss - blev dock lite begränsad tidsmässigt - och vi gav oss ut i alla fall.

Zeke var hur laddad som helst - när är han inte det - så började jag idag med inkallningen. Det fungerar faktiskt bättre och bättre. Ibland så "glömmer" han dock lite bort sin uppgift och det blir inte 100 % ställande men det känns ändå som vi är på rätt väg.

Rutan tränades idag med skick från alla håll, är bara SÅ NÖJD! Han har full fart in - knappt kontrollerbar - och stannar snyggt på kommando. Känns verkligen som att vi börjar att få lite trygghet i detta.

Apporteringen fortsätter träningen med att få till snygga gripande och det är bara att nöta, buss skriken och det känns som att det börjar ge resultat. Tappar lite tempo in men det spelar ingen roll för det tror jag löser sig av sig själv - har ju som sagt var inga problem med fart annars - när det väl ska till att göra ett helt moment utav det.

Hoppet har vi bara lekt och tramsat med idag allt för att göra det så kul som möjligt. Fram och tillbaka utan krav och kommandon och så får vi se vart det bär hän. Tror att det ska fungera när det väl är dax.

Imorgon kommer vi lägga fokuset på platsen, apporteringen och inkallningen. känns bra att ha en plan, det blir så mycket lättare då att inte sväva ut. Ska även köra lite fritt följ när han är som mest laddad då jag måste lära han att koncentrera sig även om det spritter i benen.

Nu blir det dusch, kudde och AVATAR...

1 kommentar:

Lena sa...

vad duktiga ni är som är UTE o tränar....jag GÖR bara INTE det i detta helvetes blåsvädret! Här blir det inomhusträning :). Håller på att shejpa fram ställande på Tekla o det går riktigt bra! Synd att du inte kan se filmen....har provat den ett antal ggr o från min dator fungerar den så jag vet inte riktigt vad jag ska göra!
Förresten vad fina bilder du lägger ut...den är ju helt underbar när han har apporten i munnen!