tisdag 10 september 2013

NORSK JAKTKURS DAG 1

Ska försöka sammanfatta lite från helgen och egentligen mest för min egen skull. Har varit så otroligt mycket bra saker att ta in och komma ihåg så jag känner mig fortfarande lite snurrig. Vi har ju dessutom varit med på två kurser, en introkurs med mycket grunder på förmiddagen och sedan en öppenklass kurs på eftermiddagen. Ljuger väl om jag skulle säg att intron var lika kul som öppen men det var definitivt nödvändigt och bra att kolla på alla grunder och delmoment samt köra lite jaktlydnad. Hör insåg jag ganska snabbt att min närsöks signal är alldeles för dålig och detta äv´r verkligen något som vi måste träna på, mycket.

På öppenklassträningen så fick hundarna - 10 st -  sitta och titta när tre olika dirigeringsområden lades ut och sedan ställde vi upp för att gå på linje. Måste säg att jag är fantastiskt stolt över Vinna som hela tiden höll sig på linjen, gick lugnt och fint och arbetade bra när det var hennes tur. Höjdpunkten för dagen var absolut när jag skickade henne på en lång dirigering och hon drog lite för långt till vänster - de flesta hundar gjorde det - men när jag blåste stopp så tvärvände hon, kollade vad jag ville och tog min dirigering till höger = Lycka!

Dagen fortsatte med närsöks övningar där man bland annat fick en markering uppe vid ett träd. Skickade hundarna men skulle blåsa stopp en bit ifrån trädet och lägga ner de i närsök och leta efter tennisbollar. Återigen så chockade Vinna mig med att ta stopp och sätta på näsan, fina lilla råtta.

Det som vi tar med oss härifrån på denna dagen är otroligt fin stadga på Vinna och att vi måste börja träna ut från stopp. Har inte gjort det ännu och nu känner jag att det är dax att ta tag i det.

Inga kommentarer: