söndag 15 december 2013

FY BÖVELEN VAD ROLIGT!

Idag har vi gjort något som varken jag eller Vinna har gjort förut, vi har varit med på en riktig andjakt. Då vi inte är färdiga för detta någonstans så var tanken att bara vara med, observera och försöka lära sig så mycket som möjligt.

Men SHIT vad taggad man blir när man står där på fälten och väntar, pulsen går upp och sedan ser man änderna komma och skotten går, riktigt häftigt :-D

För Vinnas del så är det mycket vi behöver jobba med men eftersom att man hade möjlighet att verkligen träna på denna jakten så lät jag henne gå på 3 änder. Den första anden var skammad men det bekymrade inte lilla damen för fem öre. Däremot så blev hon helt plötsligt väldigt bytes medveten, hmmm! Efter en liten kort tillsägelse bestämde hon sig snabbt för att ge anden till mig, ja just det till mig. Här kom ju nästa problem, amatör som man är så stod jag med Vinna i koppel i ena handen och en and i andra handen där jag kände hur den fortfarande andades. Paniken kom sås sakta men som tur är så fick jag hjälp i att bli visad hur du tar ihjäl de om de inte är döda, ska dock tillägga att just den biten var inte min favoritdel.

Andra anden var helt död och där fick vi skicka på ett linjetag. Mycket sprin i benen men hon löste det bra och kom in riktigt snygg och lämnade av i hand. Sista anden var också skammad och den sprattlade mycket mer än den första men hon tog den utan tvekan.

Det jag tar med mig från denna jakten är att det är stor skillnad på skammat och dött vilt. Vi kommer heller inte gå på några mer praktiska jakter förrän vi kommit mycket längre när det gäller B-Proven men det var ändå kul att få se och prova. Och varmvilt tar hon utan problem och även skammade fåglar, duktiga lilla råttan!

Stort TACK till Stina och Johanna som lät oss komma med och öven alla andra som förgyllde dagen :-D

Inga kommentarer: